Så förbereder sig PostNord inför rekordjulen

Julhandeln på nätet förväntas öka med 14 procent i år vilket innebär att var tredje julklapp kommer att e-handlas. PostNord förbereder sig bland annat med att införa lördagsleveranser, förstärka ombudsnätet och anställa 2 800 extra medarbetare. De rekordstora e-handelsvolymerna ställer stora krav på hela leveranskedjan, från säljare till köpare.

Varannan svensk uppger att de kommer att köpa julklappar på nätet. Den totala e-julhandeln förväntas omsätta 6,4 miljarder kronor vilket är en ökning med nästan 1 miljard kronor jämfört med samma period 2016. Julhandeln på nätet startar sedan några år tillbaka med Black Friday, som infaller den sista fredagen i november. Den stora rean sätter fart på både julklappsplaneringen och julhandeln.

– Att köpa julklappar på nätet är både smidigt och roligt. Den kraftigt ökande e-handeln med en helårsprognos på 17 procent innebär att vi sett tidigare års julvolymer redan i september. Vi förberett oss inför julen under hela året för att möta de snabba omställningar som volymökningarna innebär, säger Anders Holm, chef för PostNord Sverige.

Julhandeln är den mest intensiva handelsperioden under året. PostNord gör en rad förberedelser för att säkra leveransen av alla julklappar och julkort. Bland annat anställs cirka 2 800 extra medarbetare runt om i landet. Fler ombud ansluts till ombudsnätet och kapaciteten stärks hos befintliga serviceställen. PostNord förlänger också öppettiderna hos kundtjänst, sätter in extra transporter och börjar leverera paket på lördagar. Dessutom ökar PostNord kraven på att e-handelsföretagen lämnar bra prognoser och lämnar in volymer enligt överenskomna tider.

–Andelen julklappar som köps online blir bara större och större och antalet leveranser kommer i år att vara rekordstort. Fördelarna med att köpa klapparna online är många och svenskarna lyfter särskilt fram det stora utbudet och att slippa trängas och köa som anledningar till att julshoppa på nätet. För att underlätta leveranserna är det viktigt att tänka på att emballera rätt och att vara ute i god tid, särskilt om du beställer varor från utlandet, fortsätter Anders Holm.

Det här gör PostNord gör för att säkra julleveranserna:

• Anställer cirka 2 800 extra medarbetare i hela landet
  • Förstärker kundservice med extra öppet
  • Sorterar paket på söndagar för extra företags-inlämning vid stora volymer
  • Inför lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö
  • Håller extra öppet på serviceställen för stora paket
  • Inför hemleverans av paket direkt hem till kunder på lördagar (där underlag finns)
  • Lördagsleveranser av varor på pall till butiker och företag (där underlag finns)
  • Sätter in extra transporter för att rymma alla brev och paket
  • Förstärker flygtrafiken för snabbare transporter
  • Som vanligt sätts också ungefär 2 300 röda brevlådor upp för julkorten

Det här bör du som konsument tänka på inför årets julhandel på nätet:

• Vara ute i god tid med dina julklappsköp på nätet. Särskilt om du beställer från utlandet.
  • Hämta ut dina e-handlade paket så fort som möjligt för att underlätta för ditt ombud.
  • Använda PostNords app för smidig spårning, uthämtning och eventuell retur.
  • Vara ute i god tid med att skicka dina julklappar.
  • Tänka på att också barn behöver giltig legitimation för att hämta ut Rek, paket och postförskott. Det kan vara klokt att adressera julklappar till barnens föräldrar. Läs mer om att skicka till barn här
  • Vara noga med att ange rätt adress och att emballera dina försändelser.
  • Använda gärna julkortspåsen du får i din postlåda när du skickar dina julkort*.

Viktiga datum för paket och julhälsningar hittar du här.

* Julkortspåsen delas inte ut till hushåll som tackar nej till reklam.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com