Stark inledning på e-handelsåret 2011

E-handelns kraftiga tillväxt fortsätter. Första kvartalet 2011 ökade omsättningen med 10,1 procent. Starkast är utvecklingen inom hemelektronik med en tillväxt på tolv procent. Det råder också fortsatt optimism bland både företag och konsumenter. Tre av fyra e-handelsföretag bedömer att deras försäljning kommer att öka under andra kvartalet och 64 procent av e-handelskonsumenterna anger att de kommer att handla fler varor på internet under samma period.  Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2011 som ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI.

Den starka tillväxttakten för e-handeln under fjolårets slut håller i sig och året inleddes med en kraftfull försäljningsuppgång, 10,1 procent, under årets första kvartal. Optimistiska konsumenter och företag i kombination med en stark konjunktur talar för att e-handelns kraftiga tillväxt kommer att fortsätta under 2011. Prognosen för hela 2011 är att e-handeln av varor kommer att omsätta 28 miljarder kronor i Sverige, vilket innebär en tillväxt på tolv procent.

- E-handeln fortsätter att vinna mark inom detaljhandeln, men är ännu ganska begränsad i vissa branscher och många av de stora traditionella butikskedjorna har fortfarande inte på allvar gett sig ut på nätet. Mycket tyder därför på att vi kommer att få se fortsatt kraftig tillväxt inom e-handeln under många år framöver, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

De tre branscher som dominerar den svenska e-handelsmarknaden av varor är hemelektronik, kläder/skor och media (böcker, filmer, cd-skivor och dataspel), som tillsammans står för 58 procent av marknaden. Av e-barometern framgår att hemelektronik har gått något starkare än e-handeln i övrigt under det första kvartalet med en tillväxt om 12 procent. Kläder/skor har haft en tillväxt på nio procent, medan media däremot har haft en mer måttlig tillväxt på två procent.

I årets första e-barometer uppger 35 procent av e-handelskonsumenterna att hälften eller mer av de varor de köper levereras direkt till postlådan. För varor som ska hämtas från ett utlämningsställe vill 75 procent få sin avisering med SMS, och fyra av tio vill hämta sina paket efter 18.00 på vardagar. Löften om smidig retur skapar trygghet inför köpet, och fyra av tio har någon gång har utnyttjat möjligheten att skicka tillbaka en vara. Av dem som har returnerat har sju av tio gjort erfarenheten att det fungerade bra.

Av e-handelskonsumenterna förväntar sig 38 procent få varan levererad inom tre dagar. Av företagen anger 64 procent att de tror att deras kunder förväntar sig leverans inom samma tid.

- Snabba leveranser och smidig uthämtning är avgörande för att så många konsumenter tycker att det är bekvämt att handla varor på nätet. Om varan inte bärs hem av brevbäraren utan ska hämtas på ett utlämningsställe föredrar de flesta att aviseringen sker via SMS till mobilen. Många företag har insett att de kan överträffa kundens förväntan genom att kapa ett par dagar av leveransen jämfört med vad kunden tror är möjligt, säger Arne Andersson.

Frågor kring e-barometern besvaras av Arne Andersson via PostNord Medierelationer, tel 08-23 10 10, e-post press@posten.se

Om e-barometern
Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och Handelns Utredningsinstitut (HUI) den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Informationen till aktuell e-barometer har samlats in under april månad 2011 och bygger på ett urval av cirka 650 företag med försäljning över internet. Vidare har en undersökning med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år genomförts mellan den 1-12 april, med hjälp av TNS SIFOs internetpanel. E-barometern publiceras en gång per kvartal.

Posten AB ingår i PostNord-koncernen. PostNord, tidigare Posten Norden, bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.