Stor succé för PostNords lördagsleveranser

Lördagens premiär för leveranser till 372 av PostNords postombud i Stockholm, Göteborg och Malmö blev en stor succé.  Drygt vartannat paket som levererades till postombuden på lördagen hämtades ut av mottagaren samma dag. I Stockholm hämtades knappt två av tre paket ut samma dag.

Tidigare i höstas aviserade PostNord att man under hösten successivt skulle införa lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö. För PostNords kunder innebär det i praktiken en extra leveransdag till ombud utan någon extra kostnad.  Från start sker lördagsleveranser till 372 postombud som sammanlagt täcker ungefär 35 procent av Sveriges hushåll.

Lördagen den 25 november var det premiär för leveranserna då PostNord levererade ut cirka 44 000 paket till de 372 postombuden. Av dessa hämtades cirka 24 000 ut av mottagaren samma dag som de aviserades. Tjänsten uppskattades extra mycket av Stockholmarna. 61 procent av mottagarna i Stockholm hämtade ut samma dag. Motsvarande andel i Malmö var 37 procent och i Göteborg 35 procent.

- En otroligt bra start för lördagsleverans till ombud. Vi är övertygade om att fler konsumenter kommer upptäcka denna möjlighet som i praktiken innebär ytterligare en försäljningsdag för e-handelsföretagen. Vår ambition är att successivt öka lördagsleveranser till postombud till flera större städer i Sverige, säger PostNord Sverige VD Anders Holm.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com