Svenskarna e-handlar allt fler julklappar

Trenden med den kraftigt växande e-handeln syns tydligt bland svenskarna nu i jul. I november ökade PostNords e-handelsrelaterade paketvolymer med 16 procent jämfört med motsvarande period föregående år och svenskarnas julklappsinköp på internet spås öka med hela 20 procent totalt i år. Allra mest e-julhandlas det i Arjeplogs kommun i Norrland.

Arjeplogsborna är de som klickar hem flest julklappar. Förra året inhandlades i genomsnitt tre julklappar på nätet per hushåll i kommunen. Andra flitiga e-handlare av julklappar är hushållen i Sorsele och Dorotea. Överlag så är hushåll i mindre kommuner på landsbygden mest aktiva på nätet under julhandeln, framförallt i norra Sverige.

PostNords brevbärare och ombud har fullt upp inför julen då svenskarna julhandlar mer och mer på nätet. Fram till den 25 november hade 35 procent av den totala julklappshandeln skett på internet där böcker (25 %), leksaker (15 %) och kläder/skor (14 %) är de vanligaste inköpen. Men den verkliga boomen sker nu under de första veckorna av december.

De två första veckorna i december är den period då de flesta svenskar gör sina julklappsinköp på nätet. Veckorna innan jul är med andra ord en intensiv men spännande tid för våra ombud som lämnar ut väldigt många julklappar, säger Anders Holm, Chef för PostNord Sverige.

Enligt en undersökning från PostNord kommer 41 procent av svenskarna handla julklappar på internet till ett sammanlagt värde av 4,9 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxt om hela 20 procent jämfört med förra året.

Vi levererar redan rekordmånga e-handelspaket till de svenska hushållen och går nu in i årets mest intensiva period. För att hantera de ökade volymerna har vi stärkt upp våra postombud och öppnat 50 nya utlämningsställen runt om i Sverige, säger Anders Holm.

Sverige topp 10
Antal uthämtade paket per hushåll under november och december 2013
Arjeplogs kommun 3,0
Sorsele kommun 2,9
Dorotea kommun 2,7
Storumans kommun 2,7
Jokkmokks kommun 2,6
Gällivare kommun 2,6
Malå kommun 2,6
Vilhelmina kommun 2,5
Överkalix kommun 2,5
Åsele kommun 2,5

5 tips: Så e-handlar du dina julklappar så säkert och smidigt som möjligt

1 Beställ dina julklappar i god tid. E-handlare har sina mest intensiva dagar på året inför julen. Genom att vara ute i god tid med köpen riskerar du inte att få julklapparna sent. Speciellt gäller detta om du handlar julklappar från utländska sajter.

2
Om du har möjlighet, undvik att hämta dina paket på vardagar mellan klockan 16-18 . Vill du slippa eventuella köer bör du hämta ut dina försändelser vid andra tidpunkter. Många av PostNords ombud har öppet ända till klockan 20-22. Ofta är morgonen en bra tid att hämta ut sina paket på.

3
För att hämta ut ett paket måste mottagarens namn vara stavat på exakt samma sätt på paketet som på legitimationen. Var därför noggrann när du fyller i dina personuppgifter när du gör din beställning. Tänk också på att inte adressera ett paket till ett barn som saknar legitimation.

4 Se till att hämta ut dina paket så snart som möjligt när du fått din avisering.  Ju närmare jul vi kommer desto mer köer kan det vara hos ombuden och du riskerar att få vänta längre på att hämta ut dina julklappar.

5 Har du aldrig handlat från webbplatsen tidigare och vill vara helt säker på att den är seriös. Säkra att sajten erbjuder flera kända betalningslösningar, har tydliga kontaktuppgifter och kända symboler som till exempel Trygg e-handel, Visa, Mastercard, Posten, Klarna och Paypal.

Presenterade siffror baseras på följande undersökningar:

PostNord tar tempen på julhandeln 2014 - En undersökning med 2007 respondenter genomförd den 23-25 november 2014 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Motsvarande undersökningen genomfördes av TNS SIFO under samma period under 2013. Årets undersökning finns att läsa i sin helhet här: http://www.postnord.com/contentassets/7d43c5503b324a959c9664d01f5dbe7f/wkr0010.pdf

E-barometern för Q3 2014 - E-barometern bygger på information som samlats från företag mellan 2 – 22 oktober 2014. 315 företag med försäljning över internet deltog i undersökningen. Konsumentundersökningen genomfördes 1-13 oktober 2014 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Sammanlagt deltog 1301 respondenter i undersökningen. Då det är en webbundersökning är resultaten representativa för de 93 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. Undersökningen finns att läsa i sin helhet här: http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/e-barometern_q_3_2014.pdf

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39.000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på www.postnord.com