Sveriges populäraste husdjur pryder PostNords nya frimärken

Att få sin katt avbildad på ett frimärke har intresserat många runt om i Sverige. När PostNord nu lanserar nya frimärken så har över 18 000 kattbilder och motiveringar granskats i samband med en tre veckor lång tävling. Nu har fem vinnare korats.  Sveriges populäraste husdjur bjuder på både historier och relationer, samlat i ett frimärke.

Katten är svenskarnas överlägset populäraste husdjur och faktiskt hela Europas.

När PostNords tävling om vilka fem katter som skulle få pryda ett frimärke var det märkbart vilka starka relationer och historier som återfanns i de 18 370 inskickade bidragen.

-          Vi är glatt överraskade av det stora engagemang vi har väckt med den här tävlingen. Det märks verkligen hur viktig katten är i många hem och för många människor, säger Kristina Olofsdotter, Chef PostNord Frimärken.

De fem vinnarkatterna med olika personlighet och utseende representerar Sveriges populäraste husdjur. Katten Bengt i Västerås som ger glädje och sällskap och gör att man mår bra. Vårdkatten Fili i Kiruna som inte vikit från sin mattes sida under långtidscovid. Hera i Lund är pigg på äventyr och visar att ingenting är omöjligt medan snälle Cornelis i Enskededalen förgyller tillvaron för sin ägare med sin nyfikenhet. Och sist men inte minst Valiant i Kalmar som räddades tack vare ett av de många katthem som ser till att katter med otur får en ny chans och den kärlek och omvårdnad de förtjänar.

-          PostNord tar emot förslag från alla som vill påverka vad som kommer på frimärke. Ett sätt att skapa extra delaktighet är via tävlingar. Våra frimärken ska skildra populära och aktuella teman och det här är ett sätt att få input från våra kunder, säger Kristina Olofsdotter.

De fem katterna är illustrerade av Annelie Carlström och finns i ett häfte om 10 frimärken, valör Inrikes brev, till priset av 130 SEK och kommer finnas tillgänglig i handeln från och med den 25 augusti.

Om frimärken

Med ökad e-handel finns ett behov av högre valörer för tyngre brev. På vårt nya frimärke med valör 100 kr visar vi kjolväskor som används till folkdräkter. De tre väskorna på frimärket kommer från Gagnef och Floda socknar i Dalarna, fotograf Per Myrehed, formgivare Norbert Tamas.

Med hjälp av ett frimärke för inrikes brev kan du enkelt och bekvämt skicka ett kort eller brev var som helst i landet. Med två frimärken når du hela världen.

Att få något personligt i brevlådan är extra uppskattat, särskilt eftersom en stor del av vår kommunikation sker digitalt. Att kunna matcha sin hälsning med ett passande frimärke känns extra kul och genomtänkt. Lite som pricken över i. Det finns många olika motiv att välja på för olika behov.

Ta gärna en titt i butiken eller följ @svenskafrimarken på Instagram för tips och inspiration. Årets alla frimärksutgåvor läggs löpande upp på Frimärksåret 2022.

Taggar: