Trädgårdstomtar ska inspirera fler att skicka julkort

Den 11 november lanseras årets julfrimärken som är designade av illustratören Maria Trolle. Den nya frimärkskollektionen pryds av trädgårdstomtar som pyntar och förbereder inför julen. Med årets julfrimärken vill PostNord inspirera fler att skicka hälsningar till nära och kära.

På de juligt illustrerande frimärkena har Maria Trolle samlat trädgårdstomtar och deras vänner som tillsammans hjälps åt att pynta det gamla äppelträdet. De hänger upp paket och annat julpynt och godsaker i träden, såsom nötter, äpplen och pepparkakor.

– Precis som för många andra svenskar är julen och dess traditioner något som står mig extra varmt om hjärtat. Därför känns det fantastisk att i år kunna sprida julglädje med mina illustrationer. Trädgårdstomtar och julförberedelse är en central del i många hem och med dessa frimärksmotiv vill jag tillsammans med PostNord sprida den gemenskap och värme som gör julen så speciell, säger illustratören Maria Trolle.

I år kommer julfrimärkena lanseras i sällskap av tre julkort och en julkortspåse som samtliga är illustrerade av Maria Trolle. Julkortspåsen har tagits fram för att enkelt kunna samla färdiga julkort och posta dem på någon av PostNords brevlådor. Inför julen kommer PostNord också att ställa ut 1 600 röda brevlådor runt om i landet speciellt för julkort.

– Förra julen, när många inte kunde träffa sina nära och kära, såg vi för första gången på många år en ökning i antalet julhälsningar. Vi hoppas att många återupptäckte hur uppskattat det är med en personlig julhälsning i brevlådan och även i år fortsätter att sprida julglädje med våra nya julkort och julfrimärken, säger Stina Olofsdotter, chef PostNord Frimärken.

Årets julfrimärken och julkort finns tillgängliga hos alla PostNords ombud från den 11 november. Julkortspåsen kommer hem i postlådan och kan också hämtas hos ombud. Sista dagen att posta sina julhälsningar för att de ska komma fram till julafton är den 15 december. Frimärkena kommer i häften om tio och kostar 11 kr per frimärke. Precis som tidigare år är både julkort och julkortspåse gratis. För den som vill skicka sina julhälsningar ända fram till den 21 december släpps även ett frimärke med vintermotiv för inrikes brev upp till 50 gram. Frimärket går utmärkt att använda för hälsningar hela vintern då det har ett vackert motiv i form av ett vinterträd.

Om Maria Trolle
Maria Trolle jobbar som illustratör på heltid. Hon har gjort målarböcker, barnböcker, bokomslag, mönsterdesign, illustrationer för tidskrifter och mycket mer. Maria skriver även bilderböcker och arbetar med blandade medier och material men oftast bläck i kombination med akvarell och digital färgläggning.

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com