Var femte konsument går till en konkurrent om de inte får välja leveranssätt

Var femte konsument har avbrutit ett e-handelsköp när de inte fått välja leveranssätt. De har sedan handlat från ett annat företag än de tänkt sig från början. För att behålla kunderna krävs konsumentanpassade valmöjligheter. Gallerix anpassar sina leveransval utifrån vad de vet om kunden och är ett av de första företagen att använda PostNords Delivery Checkout.

Under tredje kvartalet 2017 e-handlade 64 procent av svenskarna och e-handeln i Sverige ökade med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent. Samtidigt har var femte konsument vid något tillfälle valt att handla från ett annat företag än de tänkt sig när de inte fått välja leveranssätt. PostNords Delivery Checkout erbjuder kunder anpassade leveransval och gör det både enklare och tydligare att välja det alternativ som passar dem bäst.

Delivery Checkout ger konsumenter ökad valfrihet med anpassade leveransval hos e-handlare. Lösningen är gratis, det är ett API som (från PostNords hemsida) installeras på e-handlarens webbplats. Ett av de första företag som börjat använda Delivery Checkout är Gallerix.

– E-handeln mognar snabbt och logistiken bakom e-handeln är en av de viktigaste parametrarna både för oss och vår kund. Som e-handlare är det otroligt viktigt med snabba och säkra processer, och för våra kunder är enkelhet och leveransprecision allt viktigare. Med PostNords lösning blir det enkelt för våra kunder att välja hur de vill ha sin order levererad och enkelt för oss att hantera administrationen bakom logistiken, säger Anders Engström, webbchef på Gallerix.

Lösningen förenklar även för e-handlaren, genom att koppla ihop varje leveransmetod med rätt produkt, kopplat till ett system som administrerar transporten. Delivery Checkout är gratis att ladda ner och kan kopplas till de vanligaste e-handelsplattformarna.

– Åtta av tio konsumenter som handlar på nätet tycker att det är viktigt att kunna välja leveranssätt, men bara hälften ansåg sig kunna göra det vid senaste beställningen. Önskemål om fler valmöjligheter ökar i takt med att e-handeln utvecklas, säger Ola Bergqvist, Product & Concept Development eCommerce på PostNord.

Fördelar med anpassade leveransval via Delivery Checkout:

• Se olika leveransalternativ baserat på var kunden befinner sig geografiskt.
  • Se vädret för sitt postnummer fem dagar fram.
  • Välja serviceställe via karta för hela Skandinavien.
  • Se en prisskillnad baserat på leveransalternativ.
  • Se en prisskillnad baserad på köpesumman.

Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning. Ladda ner den senaste rapporten här: www.postnord.se/ebarometern

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com