DPDgroup och PostNord utökar sitt strategiska partnerskap

- Ett lyckat samarbete förstärks nu genom en kraftfull B2C-strategi

- Tillgång till ett nätverk av 26 000 paketombud

- DPD-varumärket kommer att bli en vanlig syn på de nordiska vägarna

Det internationella nätverket DPDgroup som är den näst största tjänsteleverantören på den europeiska paketmarknaden, och den nordiska marknadsledaren PostNord utökar sitt strategiska partnerskap för distribution av paket. Kärnan i det utökade samarbetet är en kraftfull B2C-strategi, som till exempel kommer att knyta ihop de båda parternas distributionsnät, vilket kommer att skapa ett harmoniserat system med serviceställen på 26 000 platser i Europa. Dessutom ska en del av PostNords fordonsflotta i Danmark, Sverige, Norge och Finland i framtiden ha DPD-varumärket.

PostNord kommer att anförtro DPDgroup internationella paketvolymer som sänds från Danmark, Sverige, Norge och Finland till resten av Europa. För internationella leveranser ger detta PostNords kunder tillgång till DPDgroups servicenät på mer än 20 000 platser i tio länder i hela Europa, där paket kan hämtas ut och returneras. Samarbetet omfattar också nya mobila tjänster som ger kunderna möjlighet att kontrollera och skräddarsy sina leveranser. DPD:s prisbelönta "Predict"-lösning kommer nu att bli tillgänglig för europeiska kunder även för paket som skickas från Norden.

-Vi är oerhört glada över att kunna erbjuda våra kunder en heltäckande och mer robust tjänst för den europeiska B2C-marknaden, som nu utökas med avancerat tjänsteinnehåll vid leverans, säger Peter Kjaer Jensen, chef för affärsområde Logistics i PostNord.

-Vårt partnerskap, som nu får ännu mer avancerat innehåll, har varit långt och framgångsrikt. PostNord är den ledande leverantören av logistik- och e-handelstjänster i Norden och genom vårt partnerskap kan vi erbjuda DPD:s kunder tillgång till 5 800 serviceställen i de nordiska länderna, säger Christian Emery, vice ordförande för GeoPost, och vd för Europe DPDgroup.

-Vårt långsiktiga partnerskap med PostNord ger oss i dag en smidig koppling till alla våra kunder i hela Europa, tillägger Arnold Schroven, vice vd, Strategic projects & partnerships vid GeoPost.

Partnerskapet, som har vuxit stadigt sedan starten 2002, har stor betydelse, vilket också kommer att synas i Norden. Vid årets slut kommer en del av PostNords flotta att föra ut namnet DPD på vägarna i Danmark, Sverige, Norge och Finland, med DPD:s varumärke på 200 av PostNords bilar, vilket återspeglar de nya dimensionerna i det europeiska leveransnätverket. DPD:s nya varumärkesidentitet, som är harmoniserad i hela Europa, presenterades i mars i år.

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com
DPD,  tel +33 1 41 33 91 45, e-post press@dpdgroup.com

Om DPDgroup
DPDgroup är det näst största internationella nätverket för paketleveranser i Europa. DPDgroup kombinerar innovativ teknik med lokalkännedom för att erbjuda en flexibel och användarvänlig tjänst för både avsändare och köpare. Med sin branschledande tjänst Predict sätter DPDgroup en ny standard för bekvämlighet, som ger kunderna möjlighet att nära följa sin leverans hela vägen. Med 26 000 anställda och 20 000 lokala Pickup-ombud levererar DPDgroup 3 miljoner paket till mer än 230 länder dagligen genom sina fyra kommersiella varumärken: DPD, Chronopost, SEUR och Interlink Express. DPDgroup är paketleveransnätet för GeoPost, som hade en omsättning på 4,9 miljarder euro 2014. GeoPost är ett holdingbolag som ägs av den franska koncernen Le Groupe La Poste.

Om PostNord
Vi levererar.
PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2014 hade koncernen 38 000 anställda och en omsättning på 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna.
Besök oss på www.postnord.com