Egil Møller Nielsen utses till chef för PostNords enhet Operations & Technology

Läs original

Danske Egil Møller Nielsen tillträder den 1 juli 2019 som chef för PostNords nystartade enhet Operations & Technology. Den består av den tidigare enheten Teknik & Infrastruktur, operationsdelarna av affärsområdena E-com & Logistics och Communications Services samt kvalitetsfunktionen från Corporate Affairs. Egil Møller Nielsen kommer att ingå i PostNords koncernledning och rapportera till vd och koncernchefen Håkan Ericsson.

Egil Møller Nielsen startade sin karriär inom DSV och ASG. Han har sedan varit global logistikchef för ECCO Sko och LEGO, samt vice vd och COO för Bodum. Efter en kort period som global logistikchef för leksaksföretaget Mega Brands i Kanada blev bolaget uppköpt av Mattel. Egil Møller Nielsen valde att bli kvar i Kanada och har sedan 2014 arbetat för SmartCentres där han bland annat har startat PenguinPickUp och PenguinFresh, två aktörer som har fungerat som en disruptiv kraft på den kanadensiska marknaden för hemleveranser av mat och paket.

”Jag är mycket glad över att Egil Møller Nielsen har tackat ja till tjänsten och kommer att flytta till Sverige för att bygga upp vår nya enhet Operations & Technology. Han kommer med djup kunskap och värdefulla insikter av hur framförallt paket och e-handelsmarknaden fungerar i Norden och globalt”, konstaterar PostNords vd och koncernchef Håkan Ericsson. ”I sin senaste roll på SmartCentres, med ansvar för PenguinPickUp och PenguinFresh, har Egil bland annat byggt avancerade lösningar som utnyttjar den senaste tekniken inom ”big data” och maskinlärning, en erfarenhet som jag är övertygad om att vi kommer att få användning av för att skala upp alla de initiativ vi redan har på det området”.

Vid frågor kontakta: PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com

Kontaktperson: Thomas Backteman. Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktperson försorg, för offentliggörande den 6 mars 2019 kl. 08.00 CET.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2018 hade koncernen cirka 30 000 anställda och en omsättning på 37,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com