PostNord förvärvar Nils Hansson Logistics

PostNord AB har tecknat avtal med Nordstjernan Industriutveckling AB om förvärv av Nils Hansson Logistics AB (NH Logistics). Förvärvet innebär att PostNords logistikverksamhet kompletteras med ledande kompetens inom fordonsbaserad spedition vilket ytterligare stärker koncernens position som ledande aktör inom logistiktjänster till, från och inom Norden.

NH Logistics AB etablerades 1953 och har sin huvudanläggning i Ljungbyhed. Företaget hade under 2010 en omsättning på drygt 346 MSEK. NH Logistics bedriver spedition- och transportverksamhet inom Sverige och mellan Sverige och västra Europa, framförallt Tyskland, Spanien och Frankrike. Företaget ägs sedan 2005 av Nordstjernan Industriutveckling.

- NH Logistics är en av de främsta aktörerna inom fordonsbaserad spedition i Norden. Bolaget tillför PostNord ny kompetens och starka relationer med aktörer på den europiska marknaden. Förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att genom samarbeten och förvärv bredda och stärka vårt erbjudande och vår position som ledande aktör inom logistiktjänster till, från och inom Norden, säger Henrik Höjsgaard, chef för affärsområde Logistik inom PostNord.

- Med PostNord får NH Logistics en mycket bra industriell ägare med bred bas i Norden och inom logistik. Det innebär att företaget får de optimala förutsättningarna för att ytterligare stärka och utveckla sin kundbas och sitt tjänsteutbud, säger Lars Lindgren, VD Nordstjernan Industriutveckling AB.

Nuvarande VD i NH Logistics AB, Jörgen Malmqvist, kommer att fortsätta i samma position i framtiden. Bolaget kommer efter godkännande av Konkurrensmyndigheter få en ny styrelse. Bengt Nordin, som idag är ledamot i styrelsen, kommer även att fortsätta i den nya styrelsen.

Transaktionen förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheter.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Höjsgaard, chef affärsområde Logistik inom PostNord, via PostNord Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

PostNord, tidigare Posten Norden, bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om PostNord på www.postnord.se

Taggar: