Zalando först ut i pilot med paketautomater

För att öka valfriheten för e-handelskonsumenter inleder PostNord ett pilotförsök med paketautomater i Sverige, Norge och Finland. Första e-handelsföretag i piloten är Zalando. I automaterna kan paket både hämtas och returneras och de blir ett komplement till PostNords 5 500 utlämningsställen i Norden.

E-handelskonsumenter vill själva välja hur de ska få sina e-handlade varor. Sju av tio tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att själva få välja hur varan ska levereras. Samtidigt ökar e-handeln starkt, under det tredje kvartalet i år e-handlade nordiska konsumenter för 34,5 miljarder svenska kronor. PostNords e-handelsrelaterade B2C-volymer ökade under samma period med 18 procent. Kläder och skor toppar listan över e-handlade varor.

Redan idag erbjuder vi paketautomater i Danmark och många uppskattar att snabbt och enkelt kunna hämta och returnera sina e-handlade varor i en paketautomat Nu ska vi utvärdera om också övriga nordiska länder är redo, säger Johan Littmarck, produktchef på PostNord.

Vi utvärderar ständigt nya lösningar för att förbättra shoppingupplevelsen för våra kunder. Vi ser att paketautomater blir allt populärare i flera marknader och tycker därför att PostNords initiativ är intressant. Vår målsättning är alltid att erbjuda en inspirerande och smidig köpupplevelse för våra kunder och detta initiativ är ytterligare ett steg i den riktningen, säger Michael Lindskog Nordenchef på Zalando.

Automaterna är utplacerade i köpcentra i städer, i nära anslutning till knytpunkter för kollektivtrafiken. Varje paketautomat har en kapacitet på cirka 40 paket och kan byggas ut vid behov. För att hämta ut paket behövs två pinkoder, som kunden får genom en sms-avisering.

Ett tiotal automater ingår i piloten, varav fyra i Sverige respektive Norge och två i Finland. Piloten pågår fram till och med september 2015.

För mer information om PostNords paketautomater, besök www.posten.se/paketautomat.

För mer information om e-handelns utveckling i Norden, besök http://www.postnord.com/sv/media/rapporter/e-handel/.

Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på postnord.com

Zalandos (http://www.zalando.se/) omfattande sortiment för män, kvinnor och barn innehåller närmare 150 000 produkter från knappt 2 000 populära varumärken. Exklusiva accessoarer, heminredning och sportartiklar kompletterar det breda utbudet. Kunderna har 30 dagars returrätt och all leverans är gratis. Vid frågor hjälper kundtjänst mer än gärna till, vilket innebär att det är både enkelt och säkert att handla på Zalando.se. Zalando grundades 2008 av Robert Gentz och David Schneider och har sitt huvudkontor i Berlin. Efter succén i Tyskland började Zalando att expandera till sina grannländer. Först ut var Österrike (2009) och ett år senare följde Nederländerna och Frankrike. 2011 lanserades Zalando i Italien, Storbritannien och Schweiz och från och med 2012 finns Zalando även i Sverige, Belgien, Spanien, Danmark, Finland, Polen och Norge. 2013 började man leverera även till Luxemburg.

Taggar: