Svenska PosTrack får stororder från PostNord

Report this content

Positioneringsföretaget PosTrack i Västerås har fått en betydande order från norska PostNord. Det femåriga avtalet innebär att 2 000 containers hos PostNord förses med PosTracks positioneringstjänst, vilket avsevärt förbättrar leveranssäkerheten samt optimerar containerhanteringen.

PosTrack är ett svenskt företag som arbetar med positioneringsteknik inom områdena transport och logistik. Företaget erbjuder en positioneringstjänst för strömlösa föremål som exempelvis godsvagnar, containers, uthyrningsmaskiner och trailers. Dessa förses med pTags, spårbar utrustning i litet format med mycket lång batteritid. En webbtjänst visar sedan exakt var enheterna befinner sig i realtid, var de har varit samt nyttjandegraden i t ex timmar. Tjänsten ger bland annat information om hur och när föremålen rör sig, ankommer till exempelvis en kund samt eventuella avvikelser från resan.

– PostNord har en mycket omfattande containerflotta som rör sig över stora områden vilket tidigare gjorde det komplicerat att ha full kontroll och att utnyttja våra containers optimalt. Med PosTracks tjänst kan vi informera våra kunder om exakta avgångar och eventuella förändringar vilket förbättrar vår service. Dessutom har vi radikalt kunnat minska antalet korttidshyrda containers med 24 procent, säger Tom Erik Enger, Ass Direktør Trafik på PostNord.

Inför valet av positioneringstjänst gjordes en omfattande utvärdering av tillgängliga lösningar. Flera viktiga kriterier, där bland annat batteritiden och möjligheten att verka i en krävande miljö undersöktes. Valet föll alltså på det svenska företaget PosTrack och nyligen undertecknades det femåriga avtalet som omfattar 2 000 enheter.

– Att hjälpa företag att spåra sina tillgångar under transport är en klart växande marknad och vi är stolta över vår lösning som hjälper företag att optimera sina resurser. Vi gläder oss åt det nya samarbetet med PostNord som vi vet har stor nytta av vår tjänst i sitt stora containerbestånd och som dagligen kommer att användas av mer än 50 trafikledare på PostNord i Norge, säger Håkan Andersson, försäljningsansvarig på PosTrack.

BILDER:
För högupplöst bild vänligen besök:

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Andersson

Försäljningsansvarig
hakan.andersson@postrack.se

Om PostNord AS
PostNord Norge består av de fd företagen Tollpost Globe AS, Eek Transport AS, Mereco AS, Byrknes Transport AS och Harlem Transport AS. PostNord AS med dotterbolag i Norge omsatte cirka 4 mrd NOK år 2015. Företaget har cirka 1500 anställda i Norge och 800 chaufförer. Huvudkontoret finns på Alfaset i Oslo. Post Nord AS är en del av den nordiska koncernen PostNord. PostNord ägs till 60 procent av den svenska staten och till 40 procent av den danska. Se mer på www.postnord.com

Om PosTrack
PosTrack grundades 2008. Affärsidén är att hjälpa företag både i Sverige och internationellt att hålla reda på sina tillgångar, oavsett om det handlar om trailers, hyresmaskiner, containers, järnvägsvagnar eller annan utrustning. År 2012 lanserades en positioneringstjänst för strömlösa föremål som består av en webbtjänst samt spårutrustningen pTag. Denna monteras på det föremål som ska kunna spåras. Förutom rörelsesensor innehåller pTag även GPS-mottagare, GSM-sändare och flera lösningar som gör att den har en livslängd på upp till tio år utan batteribyte. Produkten väger ca 1 kg, är stryktålig, vattentät, väderbeständig och saknar helt kablar. PosTracks målsättning är att arbeta för en förbättrad miljö. För mer information vänligen besök www.postrack.se

Taggar: