Powel och Vattenfall tecknar nytt avtal

Report this content

Powel, som är marknadsledande på effektiva IT-lösningar för energibranschen, fortsätter att stärka sina positioner i Norden. Man uppgraderar nu Vattenfalls mätvärdeshantering. I veckan tecknades ett nytt avtal med Vattenfall Eldistribution AB rörande Statens energimyndighets nya föreskrifter. Lösningen skall vara i drift i juli 2009, är värd ca 10 miljoner kronor och innebär att Powel nu kommer nyrekrytera.

I och med de nya bestämmelserna gällande mätaravläsning uppstår en rad förändringar i energibranschen. Här ligger Powel i framkant med ett flertal innovativa och marknadsledande system. Det nya avtalet avser utökad funktionalitet av Powels mätvärdeshanteringssystem MDMS kopplat till Statens energimyndighets föreskrifter och allmänna råd om mätning, beräkning och rapportering av överförd el samt branschregler för EDIEL. Vattenfalls medverkan kommer att utgöra en del i kvalitetssäkringen av den nya systemversionen, och bidra till en allsidig och robust produkt för den svenska elmarknaden.

– Den här leveransen stärker ytterligare vår mätdatabas MDMS som kommer att vara helt rustad för den svenska marknadens nya krav. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet tillsammans med Vattenfall där vi får möjlighet att hjälpa dem i deras utmaningar med att utveckla sin eldistribution, säger Thobias Dencker, VD på Powel Energy Management AB.

Ytterligare expansion och nyrekrytering
Powel har under de senaste åren expanderat och gjort en kraftfull ökning på personalsidan, samt tecknat ett flertal betydelsefulla avtal med svenska energibolag. Avtalet med Vattenfall förstärker Powels redan starka position på marknaden och innebär att företaget fortsätter att växa. Nu kommer Powel, tack vare det nya avtalet, att rekrytera ytterligare.

Vattenfall Eldistribution AB med ca 1 300 000 kunder är en del av Vattenfallkoncernen med ansvar för att äga, driva och utveckla Vattenfalls eldistribution i Norden.