Den svenska bränslecellutvecklaren PowerCell får sin första order av bränslecellstacken S2

Nordens ledande bränslecellföretag PowerCell Sweden AB (publ) har fått den första ordern på företagets "nästa generationens bränslecellsstack", plattformen S2. - Vi är mycket glada över att Hannovermässan ledde till så stor uppmärksamhet för den nya stackplattformen att det ledde till vår första order för S2-plattformen, säger Andreas Bodén, marknads- och försäljningschef på PowerCell Sweden AB.

Det världsledande svenska bränslecellföretaget PowerCell Sweden lanserade 'nästa generations' bränslecellsstacksplattform, S2, på Hannovermässan i april i år, vilket ledde till stort industriellt intresse. Detta har nu lett till den första ordern av S2-plattformen. Ett tyskt företag har beställt två bränslecellstackar av modellen S2 på 25kW vardera. Bränslecellstackarna kommer att levereras i augusti och september.

- Vi är mycket glada över att vårt deltagande och vår nya bränslecellstack fick så stor uppmärksamhet på Hannovermässan att det resulterade i vår första order av stackar från S2-plattformen. Att få S2 i serieproduktion och påbörja försäljningen av den är också ett av de viktigaste målen för PowerCell Sweden i år, säger Andreas Bodén, marknadsförings- och försäljningsdirektör, PowerCell Sweden AB.

S2 kompletterar PowerCells första generations bränslecellsstack, S1 (1-5 kW), då den omfattar större effekter från 5 kW upp till 25 kW, fortfarande med samma höga tolerans mot CO och reformatgas som S1. En annan funktion är möjligheten för ett stort antal start och stopp. Denna funktion gör att batteribuffertar kan hållas till ett minimum. PowerCells nya bränslecellsstack är effektiv, unik, patenterad och utformad för lågt tryckfall.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för automobil, transport och stationära applikationer. PowerCells S2 bränslecellsstack kan drivas på ren vätgas, men också ingå i ett bränslecellsystem, 'Powerpac', där man omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift.

Göteborg, 2015-06-22

Tel: +46 (0)76 55 33 771

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag som utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida bränslesystem. PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer.

Genom att kombinera sin bränslecells- och reformerteknologi har PowerCell utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där avgaser och giftiga utsläpp elimineras samt är tyst i drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin.

PowerCell är en avknoppning från Volvokoncernen med målet att utveckla och producera miljövänliga kraftsystem baserade på en unik bränslecells- och reformerteknologi som matchar befintlig infrastruktur för bränsle. PowerCell är baserat i Göteborg. PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. Bland de största ägarna finns Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se