Miljöteknikbolaget PowerCell omvandlar miljöfarligt avfall från olivoljetillverkning till elektricitet

PowerCell, Nordens ledande miljöteknikbolag inom bränslecellsteknik, utvecklar teknik för att konvertera miljöfarligt avfall från olivoljetillverkning till elektricitet. Biogas2PEM-FC är ett EU-projekt som PowerCell koordinerar. Tillsammans med partners från Spanien, Grekland, Storbritannien och Sverige har en komplett försöksanläggning byggts i Andalusien i Spanien.

Avfallet från olivoljeproduktion är miljöfarligt och dyrt att göra sig av med. Det innehåller pesticider och giftiga organiska ämnen och är dessutom surt och har hög salthalt. Idag deponeras avfallet men det är mycket dyrt och är ett stort miljöproblem.

Biogas2PEM-FC är ett EU-finansierat projekt som PowerCell koordinerar. Tillsammans med partners från Spanien, Grekland, Storbritannien och Sverige har ett komplett system utvecklats. Projektet startades för två år sedan och avslutades sista oktober i år.

Målet med projektet har varit att utveckla teknik för att konvertera avfall från olivoljetillverkning till elektricitet. Delsystem som utvecklats är en biogasreaktor för framställning av biogas från avfall från olivoljetillverkning, en reformer för att producera reformatgas från biogas samt ett bränslecellssystem för att göra el av reformatgasen.

Komplett anläggning i Andalusien, Spanien
Fokus har varit forskning och utveckling för teknologierna i de olika delsystemen och en komplett anläggning har byggts och demonstreras nu på en olivfarm i Andalusien i Spanien (se film från anläggningen).

Projektet är i sin slutfas och en komplett pilotanläggning har byggts och testats på kooperativet San Isidro de Loja, i Granada. Lösningen som tagits fram i projektet tar tillvara på ett avfall som är miljöfarligt och konverterar det till elektricitet och värme som kan användas av olivfarmen. Anläggningen i Andalusien innehåller upparbetning av avfall från olivoljeproduktion, biogasproduktion från avfallet, reformering av biogas samt bränslecellssystem för elproduktion av reformatgasen.

- Med detta koncept löser vi två problem samtidigt. Vi oskadliggör miljöfarligt avfall samtidigt som vi producerar el och värme på ett småskaligt och miljövänligt sätt, utan skadliga avgaser. Denna lösning har en mycket stor potential. Man uppskattar att det produceras upp till 30 miljoner kubikmeter avloppsvatten vid olivoljeproduktion som kan användas för biogastillverkning. Tekniken som utvecklats i projektet kan även användas med annat jordbruksavfall, säger Per Ekdunge, projektkoordinator samt vVD och CTO för PowerCell Sweden AB.

Partners i Biogas2PEM-FC projektet:

· PowerCell, Sweden AB (publ), Sverige
· Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, Sverige
· Idener, Spanien
· Leitat, Spanien
· Helbio, Grekland
· Marches Biogas Ltd, Shropshire, Storbritannien.
· INGENOSTRUM, Spanien
· FAECA (Andalusian Federation of Agrarian Cooperatives), Spanien

Projektet Biogas2PEM-FC har fått finansiellt stöd från EU inom programmet SP4 Capacities.

PowerCell Sweden AB är ett ledande miljöteknikbolag som utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida bränslesystem.

Nyttiga länkar:
Projektets webbsida
Youtube-film från försöksanläggningen i Andalusien

Göteborg, 2014-12-01

Per Ekdunge
Vice VD/CTO, PowerCell Sweden AB
Tel: +46 739 10 37 02
Email: per.ekdunge@powercell.se

Magnus Henell
Tel: +46 739 10 37 03
Email: magnus.henell@powercell.se

Om PowerCell Sweden
PowerCell Sweden AB (publ) är ett ledande miljöteknikbolag som utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida bränslesystem.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer.

Genom att kombinera sin bränslecells- och reformerteknologi har PowerCell utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin.

PowerCell är en avknoppning från Volvokoncernen med målet att utveckla och producera miljövänliga kraftsystem baserade på en unik bränslecells- och reformerteknologi som matchar befintlig infrastruktur för bränsle. PowerCell är baserat i Göteborg och ägs av Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se