PowerCell erhåller EU-stöd för utveckling av bränslecellssystem för personbilar

Nordens ledande bränslecellsföretag PowerCell Sweden AB (publ) erhåller tillsammans med ett konsortium EU-stöd för utveckling av ett bränslecellssystem baserat på PowerCell S3. Systemet kommer att integreras och testas i personbil hos Volvo Car Group.

Ansökan om EU-stödet gjordes, som tidigare kommunicerats, genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking tillsammans med bolag och forskningsinstitut från flera europeiska länder. Syftet med projektet är att utveckla avancerade komponenter till bränslecellssystem för fordon för att förbättra effektivitet och tillförlitlighet samtidigt som kostnaderna minskar. Bränslecellssystemet baseras på bränslecellsstacken PowerCell S3 (100kW) som är specialutvecklad för just fordonsindustrin. Kringkomponenter i systemet utvecklas av partners i konsortiet och Volvo Car Group kommer sedan att integrera och testa systemet i en av sina personbilar.

Projektet, som kallas INN-BALANCE, startar i början av 2017 och omfattar totalt ca 5 MEUR i bidrag varav PowerCell Sweden AB tilldelas ca 1,3 MEUR.

Konsortiet består av följande europeiska bolag samt forskningsinstitut: PowerCell Sweden AB, Sverige; Volvo Car Group, Sverige; Fundacion Ayesa, Spanien; Brose Fahrzeugteile GmbH & Co. Kommanditgesellschaft, Tyskland; AVL LIST GmbH, Österrike; Deutsches Zentrum Fuer Luft- und Raumfahrt EV, Tyskland; Universitat Politecnica de Catalunya, Spanien; Steinbeis-Europa- Zentrum, Tyskland samt Celeroton AG, Schweiz.

EU-stödet genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking är strategiskt viktigt, men har en begränsad effekt på bolagets resultat.

Göteborg, 2016-12-22

Tel: +46 (0)31-720 36 20

Denna information är insiderinformation som PowerCell Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 december 2016 kl. 15:35 CET

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen. Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standard diesel.

I det fall vätgasinfrastruktur saknas, så har PowerCell kombinerat sin ledande bränslecells- och reformerteknologi och utvecklat ett bränslecellssystem, PowerPac, som omvandlar standarddiesel, via vätgas, till el. Detta sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och partiklar elimineras helt och koldioxiden kraftigt reduceras jämfört med en traditionell dieselmotor.

PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm och är en industriell spin-out från Volvokoncernen. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser för listningen vid Nasdaq First North Stockholm. Bland de största ägarna finns Midroc New Technology, Fouriertransform, Finindus och Volvo Group Venture Capital. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se