PowerCell får uppföljande beställning på bränslecellsstackar från ledande fordonstillverkare

PowerCell Sweden AB (publ) har fått en uppföljande order på bränslecellsstackar av en ledande europeisk fordonstillverkare värd totalt 5,3 MSEK. Stackarna beräknas levereras under det andra kvartalet i år. Företaget har under hösten köpt utvecklingstjänster av PowerCell och kommer att använda stackarna för tester i fordon.

PowerCell har levererat ingenjörstjänster till företaget och bland annat hjälpt till med att anpassa gränssnittet mellan bränsleceller och tillverkarens plattform. Nu följer kunden upp med en beställning på bränslecellsstackar som kommer att monteras i tillverkarens fordon för tester.

”Det här är ännu ett bevis på det stadigt ökande intresset för bränslecellsteknologin inom fordonsindustrin”, säger Per Wassén, vd för PowerCell. ”Klimathotet tvingar fram en snar elektrifiering av fordonsbranschen, men för massbilismen är batteridrift ingen lösning då det varken kommer att gå att få fram till tillräckligt med laddstolpar eller kapacitet i elnäten. För att klara en verklig omställning kommer det att krävas bränsleceller och vätgas och det inser nu allt fler tillverkare.”

Ledande effekt-täthet
PowerCells egenutvecklade bränslecellsstackar har marknadsledande effekt-täthet och en kompakt design vilket gör dem mycket väl lämpade för användning i bland annat fordon där effekt i förhållande till storlek och vikt är avgörande. PowerCells ledande ställning har bland annat inneburit att företaget utsetts till partner i det tyska projektet Autostack Industrie, ASI, där företaget fått ansvar för en designen av själva stacken och för att möjliggöra volymtillverkning av bränslecellsstackar för fordonsindustrin.

Autostack Industrie är ett projekt som delvis finansieras av det tyska transportministeriet och som syftar till att utveckla en bränslecell för den tyska fordonsindustrin som kan kommersialiseras efter 2020. Bland övriga projektpartner märks bland annat de tyska personbilstillverkarna BMW, Daimler och Volkswagen samt den tyska delen av amerikanska Ford.