PowerCell får uppföljningsorder på bränslecellsstacken S1 från en taiwanesisk kund

Nordens ledande bränslecellsföretag PowerCell Sweden AB (publ) har fått en uppföljningsorder på sin S1 bränslecellstack från en kund i Taiwan.

Kunden har nyligen lanserat sin nya 1kW mikro CHP-system, en småskalig kombinerad värme- och kraftenhet, som är konstruerad för användning av naturgas till hushållsmarknaden. Kunden använder PowerCells S1 bränslecellsstack för att producera el och värme, och vätet produceras med hjälp av deras naturgasreformer.

- Vi är glada att denna kund har valt en PowerCells S1 bränslecellsstack för deras system. Vi är också mycket glada för dem att de har lanserat sin nya m-CHP-system efter en intensiv period. PowerCell har framgångsrikt arbetat med denna kund och stöttat dem under deras utvecklingsfas, säger Andreas Bodén, Sälj- och marknadsdirektör på PowerCell Sweden AB.

Om PowerCells S1 bränslecellsstack
PowerCell S1 bränslecellstack är konstruerad för att kunna fungera både på reformatgas och ren vätgas. Den använder metalliska bipolära plattor och moderna PEM- komponenter för att skapa en robust bränslecellsstack med hög prestanda till en låg kostnad.

PowerCells S1 bränslecellstack är moduluppbyggd och kan erbjudas i ett elektiskt effektspan mellan 1-5 kW beroende på kundens applikation och behov.

Göteborg, 2015-12-15

Email: per.wassen@powercell.se

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen. Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standard diesel.

I det fall vätgasinfrastruktur saknas, så har PowerCell kombinerat sin ledande bränslecells- och reformerteknologi och utvecklat ett bränslecellssystem, PowerPac, som omvandlar standarddiesel, via vätgas, till el. Detta sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och partiklar elimineras helt och koldioxiden kraftigt reduceras jämfört med en traditionell dieselmotor.

PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm och är en industriell spin-out från Volvokoncernen. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser för listningen vid Nasdaq First North Stockholm. Bland de största ägarna finns Midroc New Technologies, Fouriertransform, Finindus och Volvo Group Venture Capital. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se

Taggar: