PowerCell levererar bränslecellssystem till den italienska skeppsbyggaren Fincantieri S.p.A

PowerCell Sweden AB (publ) har levererat ett MS-30 bränslecellssystem till italienska Fincantieri S.p.A. Systemet skall användas för att testa möjligheterna att elektrifiera både kraftgenerering och framdrivning med hjälp av bränsleceller

Fincantieri S.p.A med bas i Trieste i Italien är Europas största och världens fjärde största skeppsbyggare. Företaget designar och tillverkar handelsfartyg, passagerarfartyg, lyxyachter och militära fartyg. Den nu genomförda leveransen omfattar ett bränslecellssystem av modell MS-30 som i sin tur bygger på PowerCells bränslecellsstack PowerCell S2.

Systemet skall användas av Fincantieri för att testa bränslecellsteknologins möjligheter inom marina applikationer, både för framdrivning och för kraftgenerering ombord. Fincanitieri har tidigare lanserat en lyxyacht som designats för att kunna använda sig av bränsleceller.