PowerCell levererar bränslecellssystem till energismart hus i Göteborg

Det nyligen börsnoterade bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) har fått en order från H-O Enterprise AB på att leverera ett bränslecellssystemt till ett energihus i Angered, Göteborg.

PowerCell har nyligen tecknat ett avtal med H-O Enterprise AB att leverera ett bränslecellssystem till ett lågenergihus i Angered, Göteborg. Projektet kommer att genomföras under hösten 2015.

Anläggningen är ett s.k. självförsörjande Off Grid lågenergihus, med bland annat solceller på tak och i fasader, energilagring i batterier och varmvattentankar, elektrolysör, vätgastankar och bränsleceller. Solcellerna kommer att producera el under dygnets ljusa timmar och elen kommer att används för att dels tillverka vätgas från vatten med hjälp av en elektrolysör och dels driva huset samt ladda batterierna.

Under kvälls och nattetid samt vinter säsongen används sedan el från batterierna och från bränslecellen, som går på vätgas. Bränslecellen producerar utöver el även värme som leds in i husets varmvattenstankar och kommer användas till uppvärmning och varmvatten. Vätgasen i tankarna kommer även kunna användas som tankstation till hushållets planerade vätgasbil.

- Detta är en genombrottsorder för denna typ av energismarta hus, ett användningsområde som vi ser att våra bränslecellssystem har stor potential att verka inom, då stigande elpriser, klimatförändringar och önskan om ett mera energi oberoende gör att intresset för energismarta hus ökar, säger Magnus Henell, VD Powercell Sweden AB.

- Förhoppningen är att detta energimarta hus kommer att utgöra en framtida standard för noll emission. År 2020 kommer det finnas krav på att alla nya byggnader ska vara nära nollenergihus, vilket betyder att de ska producera nästan lika mycket energi som de konsumerar. Det betyder att det behövs en ordentlig uppgradering av Boverkets byggregler inom en snar framtid, säger Hans- Olof Nilsson, VD för H-O Enterprise AB.

Fakta om det energismarta huset

Förbrukning: 9-12 000 kWh/år
Solceller: 23 kWp
Batterier: 144 kWh
Varmvattenstankar: 3 800 l
Elekrolysör: 2 Nm³/h
Vätgastank: 4 m³ @700 bar
Bränslecell: PowerCell S1 - 1 kW

Göteborg, 2015-05-20

Magnus Henell
Email: magnus.henell@powercell.se

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag som utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida bränslesystem.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer.

Genom att kombinera sin bränslecells- och reformerteknologi har PowerCell utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin.

PowerCell är en avknoppning från Volvokoncernen med målet att utveckla och producera miljövänliga kraftsystem baserade på en unik bränslecells- och reformerteknologi som matchar befintlig infrastruktur för bränsle. PowerCell är baserat i Göteborg. PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. Bland de största ägarna finns Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se