• PowerCell Sweden AB/

PowerCell levererar en 100 kW PowerCell S3 bränslecellstacksprototyp för en lastbilsapplikation till ett europeiskt transportföretag

PowerCell Sweden AB (publ) meddelade tidigare under året att de fått sin första order på PowerCell S3 bränslecellsstack från ett europeiskt företag inom fordonsindustrin. PowerCell har nu levererat den första prototypen av en 100 kW PowerCell S3 bränslecellstack för en lastbilsapplikation hos det europeiska transportföretaget.

PowerCell S3 prototypen har levererats till ett europeiskt transportföretag för applikation på en distributionslastbil. PowerCell S3 bränslecellsstack är baserad på plattformen som utvecklats av PowerCell tillsammans med partners i Autostack Core-projektet.

- Detta är en betydelsefull historisk händelse för PowerCell och vi är givetvis mycket glada över att vi nu har levererat vår allra första 100 kW PowerCell S3 bränslecellstacksprototyp till den europeiska kunden. Att kunden valde vår stack visar att PowerCell S3s egenskaper är unika och efterfrågan på våra lösningar för ren energi ökar, även om ordern har en begränsad inverkan på innevarande års resultat, säger Per Wassén, VD på PowerCell Sweden AB.

Om PowerCell S3 bränslecellsstack
PowerCell S3 bränslecellsstacksplattformen kompletterar de övriga bränslecellsstacksplattformarna PowerCell S1 (1-5 kW) och PowerCell S2 (5-25 kW), då den täcker ett större effektområde från 20 kW upp till 100 kW, bortsett från att denna plattform är utformad för att bara använda ren vätgas som bränsle. PowerCell S3 bränslecellstack använder protonväxlingsmembran (PEM) teknik och är valet för fordonsapplikationer. PEM är den vanligaste tekniken som används idag på grund av dess pålitliga och dynamiska egenskaper som möjliggör full uteffekt dvs. kraft, inom några sekunder.

Göteborg, 2016-07-01

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen. Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standard diesel.

I det fall vätgasinfrastruktur saknas, så har PowerCell kombinerat sin ledande bränslecells- och reformerteknologi och utvecklat ett bränslecellssystem, PowerPac, som omvandlar standarddiesel, via vätgas, till el. Detta sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och partiklar elimineras helt och koldioxiden kraftigt reduceras jämfört med en traditionell dieselmotor. PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm och är en industriell spin-out från Volvokoncernen. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser för listningen vid Nasdaq First North Stockholm. Bland de största ägarna finns Midroc New Technologies, Fouriertransform, Finindus och Volvo Group Venture Capital. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se