PowerCell och global OEM inom anläggningsmaskiner genomför gemensam utvärdering av bränsleceller

PowerCell Sweden AB (publ) har fått en beställning på två MS-100 bränslecellssystem från en global tillverkare av anläggningsmaskiner.
”De ökade kraven på fossilfrihet ställer anläggningsmaskinerna inför samma oundvikliga omställning som övriga delar av fordonsbranschen och för de riktigt tunga maskinerna kommer en elektrifiering med hjälp av bränsleceller att vara det mest attraktiva alternativet för att klara det”, säger Per Wassén, vd för PowerCell.

Projektet omfattar PowerCell, en global tillverkare av anläggningsmaskiner och att statligt forskningsinstitut. Syftet med projektet är att bygga upp kunskap om drivlinor för anläggningsmaskiner som elektrifieras med hjälp av bränsleceller och vätgas.

Dagens anläggningsmaskiner drivs i huvudsak med dieselmotorer och ger då upphov till utsläpp av koldioxid, kväve och partiklar, men klimat- och hälsoproblematiken gör att intresset för att fasa ut de fossila bränslena stadigt ökar. På flera håll i Europa förbereds också skärpta utsläppskrav och bland annat Oslo har satt målet att staden skall vara fossilfri till 2030, något som kommer att kräva en bred elektrifiering även av anläggningsmaskiner. En elektrifiering med hjälp av batterier är för de tyngsta maskinerna dock inte möjlig med dagens teknologi.

”När det gäller vissa typer och storlekar av tunga maskiner är energitätheten i dagens batterier inte i närheten av att kunna möta de krav som ställs vad gäller körtider och kapacitet”, säger Per Wassén, vd för PowerCell. ”En elektrifiering där man kombinerar bränsleceller med vätgas ger däremot en maskin som går att tanka ungefär lika snabbt som en traditionell anläggningsmaskin, som kan köra lika länge och med samma kapacitet – och det utan andra utsläpp än rent vatten.”

PowerCell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. Bolagets aktie (PCELL) är sedan 2014 föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified