PowerCell tecknar avtal om deltagande i Swedish Electromobility Center

PowerCell Sweden AB (publ) har tecknat ett avtal om att gå med i Swedish Electromobility Center. PowerCells avsikt med att gå med är att bidra till både ökad kunskap om och en ökad svensk satsning på bränslecellsteknologin.

Swedish Electromobility Center grundades redan 2007 av Energimyndigheten i partnerskap med svensk fordonsindustri och akademin under det tidigare namnet Svenskt El- och Hybridfordonscentrum, SHC. 2017 bytte centret namn till Swedish Electromobility Center, SEC.

SEC:s uppdrag är att ta fram strategiskt viktig kunskap och kompetens inom el- och hybridfordonsområdet för att därigenom fungera som stöd och samarbetspartner för svensk fordonsindustri. Deltagarna i SEC är med och finansierar verksamheten, både genom pengar och egna insatser, men därutöver erhåller centret också stöd av Energimyndigheten. PowerCell kommer att bidra med dels pengar, dels egna projekt inom bränslecellsområdet.

”Vi ser väldigt positivt på vår medverkan eftersom det ger oss tillgång till ökad kunskap samtidigt som vi kan bidra till att svensk fordonsindustri får ökad förståelse för bränslecellsteknologins möjligheter. Här handlar det dessutom inte bara om bilar, bussar och lastbilar utan även om tåg, båtar och flyg”, säger Thomas Tingelöf, Chief Technology Officer på PowerCell Sweden AB.

”Bränsleceller kommer att vara en viktig del i elektrifieringen av transportsektorn, så det stärker verksamheten i Swedish Electromobility Centre att vi har fått med ett ledande bränslecellsföretag” säger Göran Lindbergh, professor på KTH och temaledare för området Energilagring i SEC.

Thomas Tingelöf
CTO, PowerCell Sweden AB (publ)
Email: thomas.tingelof@powercell.se