PowerCells finanschef Karin Nilsson får breddat ansvar som vice vd och lämnar rollen som CFO

PowerCell Sweden AB:s finanschef Karin Nilsson, tillika vice vd, kommer att lämna rollen som finanschef för att ta ett större ansvar för bolagets affärsutveckling och strategiska partnerskap samt övergripande hållbarhetsfrågor. Karins efterträdare som finanschef kommer att sökas externt.

Karin Nilsson har tjänstgjort som finanschef för PoweCell Sweden AB sedan augusti 2015 och har sedan december 2018 även haft rollen som vice vd för bolaget. Under perioden 2 juli till siste december förra året tjänstgjorde hon som tillförordnad vd för bolaget fram till dess att nuvarande vd Richard Berkling tillträdde den första januari i år.

I sin breddade roll som vice vd kommer Karin Nilsson att få övergripande ansvar för affärsutveckling och strategiska partnerskap men också för bolagets hållbarhetsarbete. Karin Nilsson kommer att bistå sin efterträdare som CFO under en övergångsperiod. Under sin tid som tillförordnad vd arbetade Karin med att ta fram nuvarande affärsplan och i sin nya roll kommer hon också att få ansvar för att följa upp planens genomförande.

”Karin har gjort ett väldigt bra jobb med att ta fram vår nya affärsplan och har varit central i alla de viktiga partnerskap som bolaget etablerat under senare år. Genom sitt breddade ansvar för centrala strategiska frågor som partnerskap och affärsutveckling, men även uppföljning och hållbarhetsfrågor, kommer hon att spela en avgörande roll för den omställning från forskningsbolag till kommersiell aktör som PowerCell Sweden nu går igenom”, säger Richard Berkling vd för PowerCell Sweden.

Karin Nilsson ersättare som finanschef kommer att sökas externt genom annonsering men också via PowerCell Swedens karriärsajt på www.careers.powercell.se

Richard Berkling
Email: richard.berkling@powercell.se