Svagare ökning av försäljning under kvartal som i övrigt präglades av förhandlingar

Under det första kvartalet 2019 ökade PowerCell Sweden AB sin försäljning till 9,2 MSEK jämfört med 7,8 MSEK motsvarande kvartal föregående år (+18%). Rörelseresultatet för perioden uppgick till -17,8 MSEK (-19,1). Försäljningsökningen under kvartalet är något svagare än trendlinjen.
”Den lägre ökningstakten speglar dock inte några underliggande förändringar i efterfrågan utan hänger samman med naturliga fluktuationer när det gäller tidpunkter för orderläggande och produktmix”, säger Per Wassén, vd för PowerCell.

I övrigt präglades kvartalet av arbetet med att slutföra förhandlingarna med Bosch om ett utvecklings- och licensavtal för PowerCell S3 avseende fordonssektorn.

Det första kvartalet 2019 blev ett kvartal präglat av intensiva förhandlingar med Robert Bosch GmbH för att få till stånd ett slutgiltigt utvecklings- och licensavtal omfattande bränslecellsstacken PowerCell S3 för fordonssegmentet.

”Det här är ett avtal som förenar det bästa av två världar – vår ledande bränslecellsteknologi med Bosch enastående starka position inom fordonsindustrin”, säger Per Wassén, vd för PowerCell.

Under kvartalet fick PowerCell bland annat order på två MS-100 bränslecellssystem från en global tillverkare av anläggningsmaskiner som del i en gemensam utvärdering av bränsleceller för anläggningsmaskiner. PowerCell fick under kvartalet också en uppföljande order på bränsleceller från en ledande europeisk fordonstillverkare till ett värde av 5,3 MSEK.

Finansiellt sammandrag

Tkr Jan-Mar 2019  Jan-Mar 2018  Jan-Dec 2018
Nettoomsättning 9 226  7 814  60 513
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster -17 804  -19 087  -60 893
Rörelseresultat -19 912 -19 087 -60 893
Resultat efter skatt -20 238  -19 274  -61 862
Resultat per aktie före och efter utspädning, SEK -0,4 -0,4 -1,2
Soliditet, % 43,4% 64,6% 58,6%
Kassaflöde från den löpande verksamheten -9 773 -9 922 -99 981

Denna information är insiderinformation som PowerCell Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2019, kl 08:30 CET.