Wuhan Tiger avropar ytterligare 16 bränslecellsstackar av modell S2

PowerCell Sweden AB (publ) kommer under det tredje kvartalet i år att leverera ytterligare 16 stycken PowerCell S2 bränslecellsstackar till det kinesiska företaget Wuhan Tiger Fuel Cell Vehicle Company Ltd. Avropet görs från den order som Wuhan Tiger la i mars 2017 på bränslecellsstackar och bränslecellssystem till ett sammanlagt värde av 200 MSEK.

Wuhan Tiger Fuel Cell Vehicle Company Ltd har som ambition att utveckla bränslecellsdrivna fordon för den kinesiska marknaden tillsammans med den kinesiska fordonstillverkaren Skywell. Företaget planerar att i ett första skede lansera bussar drivna av bränsleceller men på sikt även distributionslastbilar.

I mars 2017 la bolaget en order på bränslecellsstackar av modell PowerCell S2 samt bränslecellssystem, till ett totalt värde av 200 MSEK. I samband därmed gjorde Wuhan Tiger Fuel Cell Vehicle en första beställning på sammanlagt 28 stycken PowerCell S2 som sedan dess har levererats och använts för tester för att verifiera systemet och tekniken. Bolagets bränslecellsdrivna buss erhöll nyligen godkännande för produktion av de kinesiska myndigheterna.

Denna information är insiderinformation som PowerCell Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2018 kl. 15.30 CET.

PowerCell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. Bolagets aktie (PCELL) är sedan 2014 föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Taggar: