Delårsrapport från Powerit PS AB (publ.)

• Rörelsens nettointäkter blev 6,7 MSEK (3,5), och resultatet efter skatt uppgick till –4,1 MSEK (-5,7), motsvarande –0,21 SEK/aktie (-0,81) • Powerit MIC omsatte 4,7 MSEK. Resultatet efter finansnetto uppgick till –1,5 MSEK. • Powerit Solutions, som förvärvades via en apportemission vid årsskiftet, omsatte 1,9 MSEK. Resultatet efter finansnetto uppgick till –2,0 MSEK. Efter periodens slut • Förhandlingar har slutförts med Sydkraft Försäljnings AB, i vilket Sydkraft förvärvar samtliga tillgångar i Powerits svenska rörelsedrivande dotterbolag Powerit MIC AB. Samtliga anställda erbjuds fortsatt anställning inom Sydkraft. Transaktionen ger Powerit tillräcklig likviditet för att möjliggöra en kontrollerad avveckling av bolagets nuvarande verksamhet. Powerits styrelse fortsätter att undersöka möjligheterna att addera värde till aktieägarna genom att tillföra bolaget ny verksamhet, troligen via ett så kallat omvänt förvärv. Ovan transaktioner ligger i linje med de beslut som fattades på extra bolagsstämma den 29 juni.

Inledning Powerit PS ABs rörelsedrivande verksamhet består, efter försäljningen av Powerit MICs tillgångar till Sydkraft, enbart av Powerit Solutions LLCs distributionsverksamhet i USA.Powerit PS ABs tidigare verksamhet bestod av utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom energieffektivisering. Verksamheten Powerit MIC utvecklade, tillverkade och sålde produkter för energieffektivisering mot industri och större fastigheter. Försäljningen under andra kvartalet var fortsatt svag. Förhandlingar har under en längre tid förts av styrelse och ledning för att hitta en stark partner till Powerit, antingen med syfte att ordentligt stärka bolagets försäljningsorganisation, alternativt hitta en ny långsiktig ägarstruktur. Förhandlingarna avslutades framgångsrikt efter kvartalets utgång, i och med tecknandet av avtalet med Sydkraft Försäljnings AB. Powerit Solutions i USA, som blev ett helägt dotterbolag per 2004-12-31, hade en trög start på det nya året med en ordervolym under förväntan. Organisationen består nu av 4 medarbetare, sedan en person övergått till den svenska verksamheten under sommaren. Precis som på den europiska marknaden har diskussioner förts med potentiella partners för att bygga ut försäljningsnätet samt hitta en ny långsiktig ägarstruktur. Målet är att förhandlingarna skall kunna avslutas framgångsrikt under tredje kvartalet. Powerit Generation är idag ett vilande bolag. Omsättning och resultat För perioden uppgick rörelsens nettointäkter till 6,7 MSEK (3,5). I nettointäkterna ingår aktiverat arbete för egen räkning uppgående till 0,9 MSEK (0,9). Resultatet för perioden har belastats med avskrivningar på sammanlagt 0,4 MSEK (0,9) för aktiverade utvecklingsinsatser. Intäkter och resultat per bolag framgår av det bifogade siffermaterialet. Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades något och uppgick till -4,4 MSEK (-5,0). Finansiell ställning och investeringar Under perioden uppgick investeringarna i materiella anläggningstillgångar till 0,0 MSEK (0,0). Koncernens totala balansomslutning uppgick vid periodens slut till 9,6 MSEK jämfört med 13,0 MSEK per 2004-12-31 och soliditeten var 23,6 % (41,7). Koncernens likvida medel inklusive outnyttjad checkräkningskredit uppgick till 0,2 MSEK jämfört med 3,4 MSEK vid årsskiftet 2004-12-31. Personal Medelantalet heltidsanställda var under perioden 13,0 (13,3). Antalet anställda vid periodens slut uppgick till 12 personer. Framtida utveckling Powerit har tecknat ett avtal med Sydkraft Försäljnings AB i vilket Sydkraft förvärvar samtliga tillgångar i Powerits svenska rörelsedrivande dotterbolag, Powerit MIC AB. Samtliga anställda erbjuds fortsatt anställning inom Sydkraft. Transaktionen ger Powerit tillräcklig likviditet för att möjliggöra en kontrollerad avveckling av bolagets nuvarande verksamhet. Den amerikanska verksamheten, som bedrivs i dotterbolaget Powerit Solutions LLC, kommer att fortsätta som agent för Sydkraft och styrelsen söker aktivt efter en ny ägare även för denna verksamhet. Powerits styrelse fortsätter att undersöka möjligheterna att addera värde till aktieägarna genom att tillföra bolaget ny verksamhet, troligen via ett så kallat omvänt förvärv. Ovan transaktioner ligger i linje med de beslut som fattades på extra bolagsstämma den 29 juni. Kommande rapportdatum Delårsrapport för perioden januari – september 2005 avges den 10 november 2005 Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2005 avges den 10 februari 2006 Lund den 18 augusti 2005 Styrelsen Föreliggande delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Frågor angående denna rapport besvaras av: Jeffrey T. Cook, Styrelseordförande Telefon: +1-206-467 82 00 Claes Olsson, VD Telefon: 046-2862131 För ytterligare information om Powerit se: www.powerit.se Powerit PS AB (publ) Scheelevägen 19 A 223 70 Lund Org.nr: 556022-6606