Delårsrapport från Powerit PS AB (publ.) Januari – mars, 2005

•Rörelsens nettointäkter blev 2,8 MSEK (2,0), och resultat efter skatt uppgick till –2,3 MSEK (-3,2), motsvarande –0,12 SEK/aktie (-0,60) •Powerit Solutions, som förvärvades via en apportemission vid årsskiftet, omsatte 0,9 MSEK. Resultat efter finansnetto uppgick till –0,9 MSEK. •Powerit MIC omsatte 1,9 MSEK (1,7). Resultat efter finansnetto uppgick till –1,6 MSEK. •Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten blev –3,1 MSEK (-2,5). •Kassan inklusive outnyttjad checkkredit uppgick per den 31 mars till 0,7 MSEK och likviditetssituationen är fortsatt mycket ansträngd. Efter periodens slut •Försäljningsutvecklingen är fortsatt otillfredsställande •Intensiva förhandlingar med intresserade parter i syfte att trygga fortsatt verksamhet förs. Förhandlingarna har dock dragit ut på tiden och någon överenskommelse är i dagsläget ej nådd. Ett positivt utfall av förhandlingarna är nödvändigt för att säkra bolagets framtida åtaganden. Inledning Powerit PS AB utvecklar och säljer högteknologiska produkter inom energieffektivisering. Energieffektiviseringen sker med hänsyn tagen till alla väsentliga faktorer, inte minst miljön, som får en allt större betydelse. Marknadsöversikt Den pågående avregleringen på elmarknaden skapar utrymme för Powerits kostnadsbesparande lösningar, samt för tillförsel av mervärde i den av energibolagen levererade tjänsten. Avregleringen är påbörjad i många europeiska länder, men befinner sig i olika faser. Sammantaget har det resulterat i att de totala effekt- och energikostnaderna ökat. Detta är ofta en följd av att den tillgängliga reservkapaciteten i näten minskar. Vid torrår och extrem kyla ger detta till följd att både energi- och effektpriserna går upp vilket är positivt ur Powerits synvinkel. Den i Sverige uttalade inriktningen mot högre skatteuttag på energi i kombination med krav på minimiskatter för företag som inte genomför energibesparande åtgärder, är också gynnsamt för Powerit och ger kortare återbetalning på investeringar i Powerits produkter. Verksamheten Powerit MIC utvecklar, tillverkar och säljer produkter för energieffektivisering mot industri och större fastigheter. Den huvudsakliga produkten Powerit ECS™ (Energy Control System) är ett system för effekt- och energistyrning som övervakar, loggar och styr energianvändningen i en anläggning. Powerit MICs verksamhet har under perioden karaktäriserats av fortsatta marknads- och försäljningsansträngningar både på den svenska och på den amerikanska marknaden. Försäljningen under kvartalet var dock fortsatt svag och har inte nått upp till satta budgetmål. Powerits mål för egen direktförsäljning är att sälja större system till större kunder, och även under denna period sågs intresse från ett antal större kunder, men beslutsprocesserna är fortfarande långa. Styrelse och ledning har under en längre period fört förhandlingar med intresserade parter för att trygga fortsatt verksamhet. Förhandlingarna har dock dragit ut på tiden och någon överenskommelse är i dagsläget ej nådd. Med hänsyn till den ansträngda likviditetssituationen måste en överenskommelse nås innan sommaren. Den tyska marknaden är fortfarande trögrörlig. Powerits distributionsnätverk innefattar sammanlagt sju samarbetspartners i Sverige, tre i Norge, fyra i Tyskland. Orderstocken för Powerit MIC uppgick vid periodens slut till 2,0 MSEK, vilket är samma som vid årsskiftet. Powerit Solutions i USA, som blev ett helägt dotterbolag per 2004-12-31, har också haft en trög start på det nya året och ordervolymen ligger under budget. Organisationen består nu av 5 medarbetare, varav en person planeras övergå till den svenska verksamheten under sommaren. Precis som på den europiska marknaden har diskussioner förts med potentiella partners för att bygga ut försäljningsnätet. Powerit Generation är idag ett vilande bolag. Omsättning och resultat För perioden uppgick rörelsens nettointäkter till 2,8 MSEK (2,0), en ökning med 40 %. I nettointäkterna ingår aktiverat arbete för egen räkning uppgående till 0,4 MSEK (0,4). För Powerit MIC ökade intäkterna med 9 % jämfört med 2004. Periodens rörelseresultat uppgick till -2,2 MSEK (-3,2) samtidigt som resultat efter finansiella poster blev -2,3 MSEK (-3,2). Resultatet för perioden har belastats med avskrivningar på sammanlagt 0,3 MSEK (0,4). Intäkter och resultat per bolag framgår av det bifogade siffermaterialet. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till – 3,1 MSEK (-2,5). Finansiell ställning och investeringar Under perioden uppgick investeringarna i materiella anläggningstillgångar till 0,0 MSEK (0,0). Koncernens totala balansomslutning uppgick vid periodens slut till 10,2 MSEK jämfört med 13,0 MSEK per 2004-12-31 och soliditeten var 34,1 % (41,7 % per 2004-12-31). Koncernens likvida medel inklusive outnyttjad checkräkningskredit uppgick till 0,7 MSEK jämfört med 3,4 MSEK vid årsskiftet 2004-12-31. Personal Medelantalet heltidsanställda var under perioden 14,0 (15,9). Antalet anställda vid periodens slut uppgick till 14 personer. Framtida utveckling Trots de ansträngningar som styrelsen och ledningen lagt på förhandlingar för att trygga fortsatt verksamhet, har dessa inte kunnat slutföras i dagsläget. Förhandlingar med intresserade parter fortsätter dock. Koncernens likviditet är ansträngd varför en lösning måste hittas innan sommaren. Kommande rapportdatum Delårsrapport för perioden januari – juni 2005 avges den 18 augusti 2005 januari – september 2005 avges den 10 november 2005 Bokslutskommunike för verksamhetsåret 2005 avges den 10 februari 2006 Nyköping den 28 april 2005 Styrelsen Föreliggande delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Frågor angående denna rapport besvaras av: Jeffrey T. Cook, Styrelseordförande Telefon: +1-206-467 82 00 Claes Olsson, VD Telefon: 046-2862131 För ytterligare information om Powerit se: www.powerit.se