Powerit offentliggör prospekt för nyemission

Powerit offentliggör prospekt för nyemission Styrelsen beslutade den 9 februari 2004, under förutsättning av en extra bolagsstämmas godkännande, om en ökning av aktiekapitalet med 504 223,70 kronor genom nyteckning av 5 042 237 aktier, envar med ett nominellt belopp om 0,10 kronor. Styrelsens beslut godkändes av den extra bolagsstämman den 2 mars 2004. Aktieägarna i Powerit erbjuds härmed att för fyra (4) gamla aktier teckna tre (3) nya aktier i Bolaget till en teckningskurs om 1,60 kronor per aktie. Nyemissionen tillför Powerit 8 067 579,20 kronor före emissionskostnader. Garanti Nyemissionen är fullt ut säkerställd genom emissionsgarantier från två av bolagets största ägare, J-M Corporation och Catella Investments AB. Ingen garantiprovision kommer att utgå till garanterna. Villkor i sammandrag Företrädesrätt: Varje aktie i Powerit berättigar till tre (3) teckningsrätter. Fyra (4) tecknings-rätter ger rätt att teckna en (1) nyemitterad aktie i Powerit. Teckningskurs: 1,60 kronor per aktie. Avstämningsdag: 6 april 2004. Teckningstid: 14 - 30 april 2004. Handel med teckningsrätter: Handel med teckningsrätter kommer att ske på Nya Marknaden under tiden från den 14 - 27 april 2004. Teckning och betalning: Teckning sker genom samtidig kontant betalning under tecknings-tiden med sista dag för betalning den 30 april 2004. Anmälan inges/skickas till: Mangold Fondkommission AB Emission: Powerit Drottninggatan 37 411 14 Göteborg 031-755 49 80 Bakgrund och motiv Powerit kommer i framtiden att koncentrera sin verksamhet runt dotterbolaget Powerit MIC och produktfamiljen Powerit ECS(TM) (Energy Control System), marknadens kanske mest avancerade produkter för aktiv energi- och effektstyrning. Försäljningen av Powerit ECS(TM) sker dels genom olika samarbetspartners, dels direkt till utvalda slutkunder. Hitintills har försäljningen koncentrerats till framförallt Sverige, Norge, Tyskland samt USA och Powerit ECS(TM) finns idag installerat hos mer än 300 kunder. Avsikten med nyemissionen är att stärka bolagets finansiella situation och därigenom åstadkomma en fokuserad marknads- och försäljningssatsning mot i första hand Sverige, Norge, Tyskland och USA. När väl fungerande distributionskanaler finns uppbyggda för dessa marknader kommer andra intressanta länder som t.ex. Storbritannien, Italien samt Spanien att börja bearbetas. Marknaden för den typ av produkter som Powerit ECS(TM) representerar är fortfarande relativt obearbetad. Bolaget bedömer att marknadspotentialen för Powerit ECS(TM) om några år uppgår till 1 500 - 2 000 MSEK per år för de 10 mest prioriterade länderna. Powerit ECS(TM) är ett system för effekt- och energistyrning. Genom att övervaka och styra energiförbrukningen på ett intelligent sätt reducerar systemet användarens kostnader för såväl toppeffekt som energi. Andra användningsområden för systemet är larmhantering, processövervakning och internmätning för kostnadsuppföljning m.m. Systemet är designat kring ett modultänkande både på hård och på mjukvarusidan, vilket tillåter enkel och kostnadseffektiv anpassning till kundspecifika behov. Systemet har nu levererats till över 300 kunder över hela världen och hjälpt dessa kunder att minska sina energikostnader. Kunderna finns inom allt från mindre verkstadsindustrier och fastigheter till större processindustrier. För att långsiktigt lyckas är Powerit beroende av att industrikonjunkturen utvecklas på ett tillfredsställande sätt. Styrelsen bedömer att den föreliggande företrädesemissionen på ca 8,1 mkr kommer att tillföra Powerit tillräckligt med kapital till dess företaget har uppnått ett positivt kassaflöde. Prospektet för nyemissionen samt årsredovisningen för 2003 finns för nedladdning från företagets hemsida men kan också beställas direkt från företaget. Anmälningssedlar för nyemissionen kan beställas från Mangold Fondkommission AB. Nyköping den 5 april 2004 Powerit PS AB (publ.) Styrelsen För ytterligare information kontakta gärna: Per Lambert,CEO Powerit PS AB (publ.) telefon: 0155 - 55 901, mobil: 070 - 594 22 62 Jörgen Michélsen, SO Powerit PS AB (publ.) mobil: 070 - 838 50 00 se även: www.powerit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/05/20040405BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/05/20040405BIT00260/wkr0002.pdf