Powerwave Technologies och LGP Allgon genomför ett strategiskt Samgående

Report this content

Powerwave Technologies och LGP Allgon genomför ett strategiskt Samgående Powerwave lämnar ett rekommenderat offentligt erbjudande till aktieägarna i LGP Allgon värt 61,87 kronor per aktie Inledning Santa Ana, Kalifornien, och Stockholm - 1 december 2003 - Powerwave Technologies, Inc., ett företag med säte i Delaware, USA, noterat på Nasdaq National Market (Nasdaq: PWAV) ("Powerwave") och LGP Allgon Holding AB (Stockholmsbörsen: LGPA) ("LGP Allgon") har idag meddelat att de nått en överenskommelse om ett strategiskt samgående mellan de båda företagen i en transaktion värderad till omkring 3.070 miljoner kronor (407 miljoner dollar)(1) för att skapa en världsledande leverantör inom konstruktion och tillverkning av ett brett utbud av produkter och lösningar för trådlös infrastruktur. Samgåendet kommer att genomföras genom ett offentligt erbjudande från Powerwave ("Erbjudandet") att förvärva samtliga aktier i LGP Allgon. Enligt villkoren för Erbjudandet erbjuder Powerwave 1,1 nyemitterade Powerwave-aktier för varje LGP Allgon-aktie. Styrelsen för LGP Allgon rekommenderar enhälligt aktieägarna i LGP Allgon att acceptera Erbjudandet. Powerwave är den ledande oberoende leverantören av effektförstärkare med hög prestanda till mobila nät. LGP Allgon är en världsledande leverantör av lösningar inom utrustning för radiobaserad mobil infrastruktur. Bruce Edwards, koncernchef och verkställande direktör för Powerwave, kommenterar samgåendet: "Samgåendet mellan Powerwave och LGP Allgon kommer att förstärka vår ledande ställning inom trådlös infrastruktur för viktiga produkter och system, däribland täcknings- och kapacitetslösningar och centrala delsystem för basstationer. Våra kompletterande geografiska styrkor och kundrelationer kommer att medföra åtskilliga nya försäljningsmöjligheter för det sammanslagna företagets produkter globalt. Vi ser fram emot möjligheterna att vidareutveckla ett av de bredaste produkt- och tjänsteutbuden inom mobilbranschen, för att därigenom stärka vår ledande ställning hos systemtillverkare och i operatörsled. Vi på Powerwave är stolta över att kunna välkomna LGP Allgon-teamet med dess starka tradition av framstående produkter och operationellt kunnande." Bengt Broman, koncernchef och verkställande direktör för LGP Allgon kommenterar Erbjudandet: "LGP Allgon och Powerwave är ett utmärkt strategiskt samgående som kommer att resultera i ett bredare produktsortiment för denna generations mobila system och utgöra en starkare plattform för nästa generations system. Samgåendet kommer i betydande mån utöka båda företagens geografiska täckning i samtliga kundsegment och på samtliga marknader och kommer att skapa en i verklig mening global leverantör av integrerade trådlösa lösningar som skapar mervärde högre upp i värdekedjan." (1) Baserat på en växelkurs SEK/USD om 7,55 den 28 november 2003. [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/01/20031201BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/01/20031201BIT00340/wkr0002.pdf