PP Pension: Återbäringsräntan höjs till åtta procent

PP Pension höjer återbäringsräntan i individuella och traditionella försäkringar från sex till åtta procent. Höjningen gäller från och med 1 mars 2006.

– Att vi kan höja återbäringsräntan till åtta procent är tack vare att PP Pension haft en god avkastning på investeringarna och samtidigt kunnat hålla låga kostnader. Målet är att ha en sund och jämn utveckling av återbäringsräntan, säger Tomas Lindstrand, vd för PP Pension. Återbäringsräntan används för att dela ut överskottet i bolaget tillbaka till försäkringstagarna. Inget går tillbaka in i bolaget. PP Pension har en garanterad återbäring på 3 procent. Om det placerade försäkringskapitalet växer mer än den garanterade räntan så fördelas denna extra ränta mellan försäkringstagarna. Vår konsolidering var vid årsskiftet 112 procent vilket innebär att det finns en stor buffert så vi inte behöver ha stora svängningar i återbäringsräntan. Den genomsnittliga återbäringsräntan under de fem första verksamhetsåren (år 2001 - 2005) har i snitt varit 5,5 procent. För branschen samma period, har snittet varit 2,4 procent enligt siffror från Försäkringsförbundet. Totalavkastning 17,4 procent PP Pension har haft en framgångsrik förvaltning av pensionskapitalet under flera år. Totalavkastningen 2005 blev 17,4 procent och konsolideringen ökade till 137,4 procent. Avkastningen 2005 var den högsta i branschen och 6,9 procentenheter högre än genomsnittet i branschen som var 10,5 procent. – Vi har förra året lyckats skapa förutsättningar för att höja premierabatten från 10 till 15 procent på premier som medlemsföretagen betalar under 2006. Den höga kapitalavkastningen har också inneburit att vi kunnat ge dem som har individuell försäkring marknadens högsta återbäringsränta. Vi är försiktiga i våra prognoser, det har gett oss och våra medlemmar ett gott resultat, säger en nöjd Tomas Lindstrand.