PP Pensions delårsrapport, januari-juni 2010

Det första halvåret 2010 har präglats av ett intensivt kundarbete, en stark tillväxt i fondförsäkringsbolaget och av en fortsatt god långsiktig avkastning.

I takt med att det premiebestämda systemet ITP 1 blir allt viktigare får den enskilde spararen också ett större eget ansvar för sin pension. Därför har vi under det första halvåret intensifierat vår rådgivning, anslutit oss till minpension.se, tagit fram ett nytt fondtorg, lanserat kapitalförsäkringen PP Pensions Målsparande samt inlett ett samarbete med Berghs School of Communication.

Under perioden januari–juni 2010 ökade tillgångarna i PP Pension Fondförsäkring AB med närmare 30 miljoner kronor till 89,2 miljoner kronor.  Inom den förmåns- och premiebestämda traditionella försäkringen var avkastningen 2,2 (-0,7) procent. Alla tillgångsslag utom aktier bidrog positivt till avkastningen. Snittavkastningen under de senaste fem åren uppgick per den 30 juni till 6,5 procent, vilket gör att PP Pension fortsatt tillhör toppskiktet i branschen.

– Inför det andra halvåret bedömer vi att riskaptiten gradvis återkommer. Härtill räknar vi med att de långa räntorna kommer att vända uppåt. PP Pensions övergripande filosofi kvarstår: att med en väldiversifierad portfölj och en aktiv taktisk förvaltning leverera en långsiktigt stabil och god avkastning, säger Viveka Ekberg, vd PP Pension.

Nyckeltal, januari-juni 2010 (första halvåret 2009)

Totalt förvaltat kapital i koncernen, MSEK 8 964,8 (8 067,7)
Totalavkastning,  förmåns- och premiebestämd traditionell försäkring, % 2,2 (-0,7)
Genomsnittlig totalavkastning, senaste fem åren, % 6,5 (6,5)
Kollektiv konsolideringsnivå, förmånsbestämd traditionell försäkring, % 136,3 (145,9)
Kollektiv konsolideringsnivå, premiebestämd traditionell försäkring, % 105,5 (100,6)
Förvaltningskostnad, % 0,24 (0,26 helåret 2009)

Hela delårsrapporten finner du på pppension.se. Du kan även beställa den från vårt kundcenter.

Kontakta oss för mer information:

Viveka Ekberg, vd PP Pension. Telefon: 08-729 90 90, 070-262 45 36

Helene Nilsson, ekonomichef PP Pension. Telefon 08-729 90 91

PP Pensions uppdrag från Medieföretagen, Journalistförbundet och Unionen är att hjälpa alla i mediebranschen till ett bra sparande och en trygg pension. Allt överskott går tillbaka till spararna. Mer än 31 000 medieanställda på 460 företag sparar i PP Pension. PP Pensions tillgångar uppgår till 9,0 miljarder kronor. PP Pension erbjuder tjänstepensioner och privat pensionssparande i traditionell försäkring och fondförsäkring. Härtill erbjuder PP Pension kapitalförsäkring samt riskförsäkringar.

Taggar: