Alpharma Förvärvar I.D. Russell Company

ALPHARMA FÖRVÄRVAR I.D. RUSSELL COMPANY Fort Lee, N.J., 13 september (PRN) - Alpharma Inc. (NYSE: ALO) tillkännagav idag att dess Animal Health Division har förvärvat I.D. Russell Company, Laboratories, en privat tillverkare av hälsoprodukter för djur med säte i Longmont, Colorado. Inköpspriset uppgick till cirka 20 miljoner USA-dollar i kontanter. Ingen ytterligare information har givits. Förvärvet innefattar personal, produktregistrering, varumärken och tillverkningsfaciliteter i Longmont, Colorado. I.D. Russells årliga intäkter uppgår till 15 miljoner dollar i USA och företaget har cirka 35 anställda. Tillverkningsfaciliteten har godkänts av FDA och kommer att utgöra nyckelpunkt för tillverkningen av Alpharmas lösliga hälsoprodukter för djur. Antibiotika utgör cirka 60% av I.D. Russells nuvarande försäljning. "Vi är mycket stolta över att kunna rapportera om denna spännande utveckling i vår strategi för Animal Health. Genom att förvärva I.D. Russell breddar vi vårt produktutbud till att även omfatta ett imponerande antal lösliga formuleringar för både antibiotika och mineraltillskott i vitaminer. Dessa formuleringar blir allt viktigare för terapeutisk behandling av boskap och fjäderfä. Med detta utökade produktsortiment kan vi ge alla uppfödare av boskap och fjäderfä en möjlighet att få ut det bästa av sin verksamhet," säger Bruce Andrews, president i Alpharmas Animal Health Division. "Utvecklingen av vår Animal Health-gren utgör ett viktigt element i vår strategiska tillväxtplan. Förvärvandet av I.D. Russell ger oss en möjlighet att öka vår försäljning och våra intäkter i USA och globalt genom att etablera dessa produkter på den utländska marknaden," säger Gert W. Munthe, president och CEO i Alpharma Inc. Alpharma Inc. är ett multinationellt läkemedelsföretag som utvecklar, tillverkar och marknadsför generiska och varumärkesförsedda läkemedel för människor och hälsoprodukter för djur. Dess Animal Health Division, med tillverkning i Chicago Heights, Illinois, USA; Lowell, Arkansas, USA och Oslo, Norge, är en ledande tillhandahållare av hälsotillskott för fjäderfä och boskap globalt. Samtliga pressmeddelanden från Alpharma finns tillgängliga på följande webbplats: http://www.alpharma.com. Kontaktpersoner: Jeffrey Smith, vice president på ekonomiavdelningen och CFO, på telefon New Jersey +1 201 228-5010 eller Bruce Andrews, president i Animal Health Division, på telefon +1 201 228 5005, båda i Alpharma Inc.; Theodore Lowen eller Kim Kerns i Burson-Marsteller, på telefon New York +1 212-614-4000 för Alpharma Inc. Webbplats: http://www.alpharma.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/16/19990916BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/16/19990916BIT00120/bit0002.pdf