Dun & Bradstreet och Oracle tillkännager strategisk allians

Report this content

DUN & BRADSTREET OCH ORACLE TILLKÄNNAGER STRATEGISK ALLIANS FÖR ATT INTEGRERA D&B:S AFFÄRSINFORMATION I ORACLE® APPLICATIONS D&B för Oracle Applications ger en smidig koppling till central affärsinformation och ökar väsentligt produktiviteten Murray Hill, New Jersey, och Redwood Shores, Kalifornien - 1 februari 2000 (http:/www.oracle.com/tellmemore/?135231) -- Dun & Bradstreet (NYSE: DNB), världsledande inom affärsinformation, och Oracle Corporation (Nasdaq: ORCL), nummer ett inom e-handel, tillkännagav idag en global strategisk allians för att elektroniskt integrera D&B:s affärsinnehåll med Oracles program för e-handel. Det gemensamma erbjudandet, kallat D&B för Oracle Applications, integrerar smidigt D&B:s affärsinformation med Oracles finansiella tillämpningar och gör att användarna kan få tillgång till och lagra aktuell information om sina försäljares och kunders identitet, demografi, risk, finanser och sociala och ekonomiska förhållanden. Information från D&B kan i Oracle Applications användas både för strategisk och taktisk analys och som kritiskt beslutsunderlag. Dessutom avser Oracle och Dun & Bradstreet att rekommendera D&B:s tjänst för datasystematisering i varje sammanhang där det kan vara värdefullt för en kund. "D&B för Oracle Applications ger organisationer som använder Oracles affärssystem för företag flera fördelar vid tillämpningar mellan företag, oavsett om det gäller leverantörer, kunder eller affärspartner. Möjligheten att kunna gå in i D&B:s enorma databas direkt via Oracles finansiella tillämpningar ger omedelbar tillgång till uppgifter som är centrala vid riskbedömningar," sa Dr. Katherine Jones, forskningschef, Aberdeen Group. "Med omedelbar tillgång till information från D&B i Oracle Applications, kan kunderna nu snabbare fatta mer välinformerade affärsbeslut." D&B för Oracle Applications har utvecklats gemensamt och genomförts av Oracle Consulting. Det kommer att marknadsföras gemensamt av de båda företagen och ger på användarens initiativ tillgång till information från D&B via ett väl integrerat gränssnitt i Oracles populära tillämpning Financials. Innehållet kommer med denna lösning att kunna gå i realtid via Internet direkt från D&B till Oracle-tillämpningen. D&B för Oracle Applications ger användarna möjlighet att lagra aktuell information om sina försäljares och kunders identitet, demografi, risk, finanser och sociala och ekonomiska förhållanden, information som kan användas vid strategisk och taktisk analys eller som kritiskt beslutsunderlag. Kunder som använder sig av denna nya möjlighet kommer att kunna: Sammanställa och lagra D&B-data med sin egen basinformation om kunder och försäljare i en ny databastabell inom Oracle Applications Utgå från hela företaget för management-rapporter, datainsamling eller för att förbättra den finansiella analysen eller kreditanalysen Sammanställa samlad köpkraft för koncerner eller granska utestående fordringar för samtliga grenar av en global koncern och Förhindra att det inom ett företag uppstår flera register med basdata om försäljare eller kunder. "Oracle åtar sig att ge sina kunder kompletta lösningar för e-handel som gör att de förbättrar avkastningen på informationen inom hela verksamheten, från tillämpningar för hantering av kundrelationer till tillverknings- och leverantörssystem, finansiella tillämpningar och tillämpningar för mänskliga resurser," sa Sandy Sanderson, vice verkställande direktör, Oracle Corporation. "D&B för Oracle Applications ger kunderna möjlighet att få bättre beslutsfattande och produktivitet, genom att skapa bättre tillgång till central affärsinformation om ekonomi och krediter." D&B:s tjänst för datasystematisering D&B:s tjänst för datasystematisering kan påskynda framtagandet av uppgifter då en företagstillämpning används och ge bättre basunderlag sedan den använts. På så sätt säkerställer man att kunden får och upprätthåller basregister om kunder och försäljare i sina Oracle- tillämpningar som är så tillförlitliga som möjligt. D&B:s tjänst för datasystematisering sammanställer, rensar och eliminerar överflödiga uppgifter om konton och försäljare och bidrar till att se till att kundens informationsbas är tillförlitlig. D&B:s tjänst för datasystematisering grundas på D&B D-U-N-S®-nummer, ett internationellt erkänt gemensamt sätt för identifiering av företag som stöds av internationella standardiseringsorgan, däribland USA:s regering och Förenta nationerna. När varje affärsenhet inom ett kundregister får ett D&B D-U-N-S®-nummer, så kan informationen om kontot och leverantören lättare hållas enhetlig och det blir lättare att identifiera expansionsmöjligheter inom ramen för befintliga kunder. D&B:s databas, världens största och mest omfattande globala databas i sitt slag, uppdateras över 950 000 gånger om dagen och innehåller information om över 57 miljoner privatägda företag som är föremål för allmän handel i 209 länder. "Denna allians främjar D&B:s ansträngningar för att infoga sin världsledande affärsinformation i företagstäckande system för beslutsstöd som är avgörande för styrningen av tillgångs- och efterfrågesystemen," sa Frank Sowinski, styrelseordförande i Dun & Bradstreet. "Genom att bli partner med Oracle ser D&B till att dess unika affärsinformation blir en central del av beslutsfattande över hela världen." Tillgänglighet D&B för Oracle-tillämpningar finns nu för leverans i engelskspråkig version över hela världen och är för närvarande kompatibelt med Oracle Applications version 10.7 (SC och NCA) och 11.0. MEDDELANDE TILL REDAKTIONEN För frågor från media, var vänlig kontakta: Natascha Uberbacher, Tali Slater eller Maria Santos, Miller Shandwick Technologies, London: +44 171 240 8666. Ytterliga information om D&B finns genom dess webbsajt på www.dnb.com För ytterligare information om Oracle, var vänlig ring +1 650/506- 7000. Oracles globala webbadress (URL) är: http://www.oracle.com/ Dun & Bradstreet Corporation Dun & Bradstreet ingår i Dun & Bradstreet Corporation och är en världsledande leverantör av information från företag till företag om krediter, marknadsföring och inköp samt av tjänster inom hantering av fordringar. Företag av alla storlekar, inom alla branscher och över hela världen använder information från D&B inom sina tillgångs- och efterfrågesystem. Genom att integrera information från D&B i affärssystem och affärsprocesser, kan företag bättre hantera sina kunder och leverantörer och uppnå en direkt och smidig koppling mellan back-office- och front-office-verksamheten. Dun & Bradstreet Corporation omfattar även Moody's Investors Service, ledande leverantör av kreditbedömningar, forskning och analys rörande låneinstrument och värdepapper på de globala kapitalmarknaderna. Dun & Bradstreet Corporation är baserat i Murray Hill i New Jersey, USA, och sysselsätter omkring 11 500 personer i 37 länder via majoritetsägda företagsenheter. 1998 uppgick dess intäkter till USD 1,93 miljarder. Dun & Bradstreet, D&B och D-U-N-S är registrerade varumärken som tillhör Dun & Bradstreet Inc. Andra märken och produktnamn utgör varumärken som tillhör sina respektive företag. Oracle Corporation Oracle Corporation är världens ledande leverantör av programvara för informationshantering och världens näst största oberoende mjukvaruföretag. Företaget har årliga intäkter på över USD 9,3 miljarder och erbjuder sina databas-, verktygs- och tillämpningsprodukter, med tillhörande konsult-, utbildnings- och supporttjänster, i över 145 länder över hela världen. Oracle är ett registrerat varumärke som tillhör Oracle Corporation. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00450/bit0002.pdf