• PR Newswire/

Extreme Networks levererar ett genombrott i bärarklass switchlösningar för tjänsteleverantörer på internet och e-kommers

EXTREME NETWORKS LEVERERAR ETT GENOMBROTT I BÄRARKLASS SWITCHLÖSNINGAR FÖR TJÄNSTELEVERANTÖRER PÅ INTERNET OCH E-KOMMERS Marknadsledare introducerar en svit med 10 nya produkter, inklusive nya BlackDiamond 6816 och 6808 chassisystem baserade på den mycket skalbara silikonserien "i" Washington, Comnet Show, 25 januari /PRNEWSWIRE/ - Extreme Networks, Inc. (Nasdaq: EXTR), en ledande leverantör av högpresterande, flerlagers switchlösningar för Internet-ekonomin, presenterade idag en ny serie chassiswitchningslösningar som låter tjänsteleverantörer och e-kommers expandera sina kunderbjudanden, tillhandahålla bättre tjänster och ökade intäkter. Dessa nya produkter, som inkluderar två nya chassisystem, BlackDiamond(R) 6816 och 6808 samt åtta nya moduler, är branschens första produkter som skala routingprestanda till över 190 miljoner pps -- mer än dubbla prestanda jämfört med e närmast kommande konkurrenterna. Det nya switchchassit BlackDiamond 6816 erbjuder ett antal unika kapaciteter, inklusive bärarklass redundans och tålighet, marknadsledande porttäthet, branschens första 10 Gbps Ethernet anslutning och fullt integrerad policybaserad servicekvalitet. Designade att uppfylla miljön 365x24, vilken krävs av tjänsteleverantörer, har familjen BlackDiamond ett passivt bakplan för ultrahög pålitlighet och redundans, modulbyten under drift för kontinuerliga prestanda och reservkraft på såväl 110/220 som 48 volt. BlackDiamond 6816 är branschledande för densitet med upp till 192 Gigabit Ethernet portar i ett enda chassi. Denna densitet är idealisk för datacentraler på Internet för att ge deras samplacerade kunder direkt Gigabit Ethernet serveruppkoppling för ökade prestanda. BlackDiamond switchar har fullt stöd för Gigabit över koppar, vilket sänker kostnaderna för serveruppkopplingar. Därtill erbjuder BlackDiamond branschledande 10/100 Ethernet portdensitet med 1 536 ports - fyra gånger högre densitet än vad som tidigare fanns tillgängligt - vilket gör det idealiskt för högdensitetsinstallationer av en nya servergenerationen 1U. Denna hitintills okända nivå av portdensitet hjälper tjänsteleverantörer generera större marginaler från begränsat datacentralutrymme. Switcharna BlackDiamond är det första med stöd för 10 Gbps Ethernet anslutningsbarhet och fulla trådsnabba routingprestanda med WDMi modulen. WDMi modulen ger bredbands optisk WDM för ultrahögt presterande länkar mellan chassin och har stöd för alla funktioner för andra BlackDiamond moduler. WDMi modulen är idealisk för tillämpningar på Ethernet Metropolitan Area Network (MAN) för länkande av redundanta chassin och för ultrapresterande datacentralanslutning. För garanterat investeringsskydd är samtliga moduler utbytbara mellan BlackDiamond 6816 och 6808. Användare kan uppgradera befintliga BlackDiamond 6800 chassin till 6808 genom att helt enkel uppgradera sina switchmoduler, chassina behöver inte ens demonteras och alla portmoduler och strömkällor är fullt kompatibla. Alla BlackDiamond switchar kör den standardbaserade programvaran ExtremeWare(TM) som har stöd för ett brett utbud routings och hanteringsfunktioner. "Vi erbjuder vad varje tjänsteleverantör, ISP och e-kommers vill ha och behöver för att hantera växande trafik på Internet" sade George Prodan, vicepresident för global marknadsföring. "Vår nya lösning för tjänsteleverantörer ger användare pålitlighet i bärarklass, säkerhet och hög tillgänglighet för att säkerställa avbrottsfri service. Vi ger dem även styrkan att lägga till intäktsskapande funktioner utan att infrastrukturen behöver ändras". Användning av Chipset serie "i" De nya BlackDiamond 6816 och 6808, liksom de åtta nya modulerna är den andra produktserien switchar som är baserad på Extreme Networks nya chipset serie "i". Varande ett superset av Summit(TM) medger "i"-versionen användningen av Extreme Networks avancerade programvaruverktyg och tjänster för ISP, inklusive VLAN-sammansättning, trådsnabba åtkomstlistor för skikt 1- 4, trådsnabb balansering av serverbelastning, omdirigering av webbcache, Extreme Standby Router Protocol (ESRP(TM)) och policybaserad servicekvalitet. Extreme Networks prisbelönta Internet datacentralswitch Summit7i(TM), presenterad under första halvan av september var det första systemet som baserades på detta nya chipset. Serie "i" är designat att skala till 768 miljoner pps. BlackDiamond 6816 använder endast 25% av silikonkraften i "i". Kapaciteter för BlackDiamond 6816 och 6808: De nya BlackDiamond produkterna erbjuder tjänsteleverantörer och e-kommers följande kapaciteter i bärarklass, som är nödvändiga för att hantera den växande volymen Internettrafik. -- Branschledande densitet: -- 1 536 10/100BASE-TX portar -- 192 1000BASE-T portar -- 192 1000BASE-X portar -- Branschledande prestanda: -- Presterar 192 miljoner pps routing och switchning -- 256 Gpbs icke-blockerande switchstruktur -- Trådsnabb IP/IPX routing och switchning -- Bärarklass redundans: -- Passivt bakplan -- Extreme Standby Router Protocol -- Avbrottsfri skikt 2/skikt 3 operation -- Quad, redundansbelastningsdelande switchstruktur -- Octal, redundanta CPU -- Bärarklass tillgänglighet: -- Belastningsbalansering för server -- Omdirigering av webbcache -- BGP4 -- ESRP -- Bärarklass tillhandahållande och policybaserad servicekvalitet: -- IETF DiffServe och IEEE 802.1p trafikklassificering -- Bandbreddshantering -- Bärarklass säkerhet: -- Listor för åtkomstkontroll -- Access Profiles, RADIUS och SSH2 De nya modulerna i serie "i": -- Management Switch Fabric Module-64i (MSM64i) MSM64i ger både switchhantering liksom bakplansswitchning för att överföra trafik mellan moduler. Två eller fler MSM64i moduler kan användas i en BlackDiamond switch och de arbeta parallellt för att dela belastningen av switchhantering och bakplansswitchning. -- F48Ti En 48 portars, självavkännande switchmodul för 10/100BASE-TX, Fast Ethernet. F48Ti använder standard RJ-45 anslutningar och har stöd för standardkategori 5 ej avskärmade vridna parkablar. -- F96Ti En 96 portars, självavkännande switchmodul för 10/100BASE-TX, Fast Ethernet. F96Ti använder standard 50 stifts telco kontaktdon och har stöd för standardkategori 5 ej avskärmade vridna parkablar. -- G8Xi En åttaportars Gigabit Ethernet switchmodul. G8Xi är baserad på GBIC och har stöd för 1000BASE-SX, 1000BASE-LX, samt 1000BASE-LX70 GBIC. -- G8SXi En åttaportars 1000BASE-SX switchmodul som använder MT-RJ kontaktdon. -- G12SXi En 12 portars 1000BASE-SX switchmodul som använder MT-RJ kontaktdon. -- G8Ti En åttaportars 1000BASE-T switchmodul som använder MT-RJ kontaktdon. -- WDMi Singlefiberpar10 Gbps WDM kanal. Om Extreme Networks Extreme Networks är en ledande leverantör av högpresterande flerskikts nätverkslösningar, designade för Internet-ekonomin. Företagets familjer av switchlösningar, Summit och Black Diamond är byggda på en unik ASIC-baserad gemensam arkitektur som låter tjänsteleverantörer, e-kommers och företag expandera sin verksamhet och bli mer konkurrenskraftiga genom att snabba upp trafiken genom en förenklad, superskalbar nätverksinfrastruktur. Med högkvarteret i Santa Clara, Kalifornien distribuerar Extreme Networks sina lösningar till över 40 länder via auktoriserade återförsäljare. Mer information finns på företagets hemsida www.extremenetworks.com . Denna pressrelease kan innehålla förutsägelser relaterade till framtida händelser eller ekonomiska prestanda som involverar risker och osäkerhetsfaktorer. Sådana utsagor kan identifieras genom att terminologi som "kan", "kommer att", "bör", "förväntar", "tror", "uppskattar", "förutsäger", "potential" eller "fortsätter", eller de negativa formerna av dessa, eller jämförbara, termer, används. Dessa utsagor är endast förutsägelser och faktiska resultat kan avsevärt komma att skilja sig från de som förväntas i dessa utsagor, beroende på ett antal faktorer, inklusive de som identifieras i företagets akter hos SEC. Obs: Extreme Networks och BlackDiamond är registrerade varumärken för Extreme Networks, Inc. Summit, Summit7i, ESRP och ExtremeWare är varumärken för Extreme Networks, Inc. Kontaktperson: Valerie Bellofatto hos Extreme Networks Public Relations, +1 408-579-2963, eller vbellofatto@extremenetworks.com/ Hemsida: http://www.extremenetworks.com/ (EXTR) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00680/bit0002.pdf