World Access och Star går samman

Report this content

WORLD ACCESS OCH STAR GÅR SAMMAN Ledningen för de två Nasdaqnoterade telekomföretagen World Access (Nasdaq: WAXS) och STAR (Nasdaq: STRX) har undertecknat ett avtal om ett samgående. En affär som värderas till cirka 650 miljoner US dollar. STAR säljer telekomtjänster på världens fem största marknader: USA, Japan, Tyskland, Storbritannien och Kanada. Nätoperatören World Access har med flera stora affärer den senaste tiden markerat sin ambition att bli ett av världens ledande företag inom integrerad tele- och datakommunikation. Den nya konstellationen, som också inkluderar det färska förvärvet av Long Distance International (LDI), beräknas omsätta 2,3 miljarder dollar per år. Att kombinera STAR:s europeiska verksamhet med vårt eget FaciliCom-nätverk ger en mängd fördelar. Bl a blir vi nu en av de största förmedlarna av utlandssamtal i Tyskland, säger John D. Phillips, arbetande styrelseordförande i World Access. Den här sammanslagningen tar oss till en position som inget av de två bolagen skulle kunna uppnå på egen hand. Vi blir mycket starka både i Europa och USA, säger Chris Edgecomb, VD för STAR Telecommunications. För mer information om World Access se www.waxs.com För mer information om STAR se www.startel.com Kontaktperson i Sverige: Mats Andersson, VD FaciliCom International Sweden AB, Tel 040-620 01 55. Kontaktperson World Access: Nancy L. de Jonge, Director of Investor Relations, + 001-404 231 2025 " ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/22/19991222BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/22/19991222BIT00070/bit0002.pdf