World Access tar över Long Distance International

WORLD ACCESS TAR ÖVER LONG DISTANCE INTERNATIONAL Förvärvet ger ett tillskott på 20.000 företagskunder i nio europeiska länder Det amerikanska telekombolaget World Access, med huvudkontor i Atlanta, Georgia, har undertecknat ett slutligt avtal om att förvärva tillgångarna i Long Distance International (LDI). LDI opererar i Europa under namnet NETnet och finns i nio europeiska länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Österrike, Schweiz, Italien och Spanien. LDI har ett brett utbud av telekomtjänster och har under de senaste fem åren slutit avtal med över 20.000 företag. Bland kunderna kan nämnas ABB, Sveriges regering, Levi Strauss, Marriot Hotels och Mercedez Benz, Italien. LDI har en årlig omsättning som närmar sig 100 miljoner US dollar. Jan Carlzon, tidigare vd för SAS, finns med i styrelsen för både LDI och NETnet Internationals. Nasdaqnoterade World Access har ambitionen att bli ett världsledande företag inom integrerad tele- och datakommunikation. Förvärvet av LDI ger en viktig bas för att flytta fram positionerna i Europa. Att föra över NETnet:s trafik till vårt kraftfulla digitala nätverk kommer att spara kostnader och effektivisera hela verksamheten, säger Walter J. Burmeister, VD för World Access. Samtidigt räknar vi med att kunna dra nytta av NETnet:s kontakter och kunnande på säljsidan, eftersom vi har för avsikt att expandera inom nya områden och på nya marknader. Ägarna av aktier och obligationer i LDI erbjuds att byta dessa mot aktier i World Access. World Access tar också över ansvaret för eventuella skulder och underskott i LDI:s verksamhet. För mer information om Long Distance se www.ldinet.se För mer information om World Access se www.waxs.com Kontaktperson i Sverige: Mats Andersson, VD FaciliCom International Sweden AB, Tel 040-620 01 55 Kontaktperson World Access: Nancy L. de Jonge, Director of Investor Relations +001-404-231-2025 " ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/22/19991222BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/22/19991222BIT00060/bit0002.pdf