Fluortanten uppmanar svenska folket att välja bus under Halloween

Report this content

Våga välja bus: Fluortanten uppmanar svenska folket att välja bus under Halloween Svenskarna äter mest godis i världen. Förra året proppade vi i oss 9,6 kilo godis - och då var inte chokladkonsumtionen medräknad (Caobisco). Halloweenfirandet med sin "godis eller bus"-tradition har gett svenskarna ännu en godishelg vid sidan av påsk och jul. Ett högt sockerintag påverkar barns och ungdomars tandhälsa negativt. Därför uppmanar nu Praktikertjänsts fluortant alla vuxna att våga välja bus när de öppnar dörren för halloweenfirande barn i helgen. - Bus är dubbelt bra! Det betyder både bättre tandhälsa för barnen och skapar ett tillfälle för dem att röra på sig. Det borde väl göra det värt att stå ut med lite bus? säger Fluortanten Monica Högstadiums, till vardags tandläkare inom Praktikertjänst. Bra bustips till barnen: Tips till dig som öppnar dörren (och hellre busar själv än blir utsatt för bus): Tryck in ett russin i tandkrämstuben. Öppna dörren utklädd till När någon lättskrämd trycker på tuben fluortant och bjud barnen på kommer det garanterat att bli succé. varsin fluorsköljning. Skriv upp adressen till den som valt Ge alla barn färgade ägg bus. När ni kommer hem är det bara att istället för godis och leta upp telefonnumret och göra en kul förklara att det var det enda busringning. du hade kvar sedan påskhelgen. Klä ut er till fluortanter istället Ge bort tråkiga saker, till för häxor och vampyrer. Bjud den som exempel tandpetare, tioöringar öppnar på en fluorsköljning. eller gamla tidningar. Barnen kommer garanterat inte tillbaka nästa år. Skulle barnen ändå äta för mycket godis så är det möjligt att boka ett gratis besök av Fluortanten på www.praktikertjanst.se. Fluortanten besöker skolor, förskolor, företag och andra som vill lära sig mer om tänder och tandvård. Besök www.praktikertjanst.se för pressbilder och beställ aha!-boken om tänder och tandvård. För ytterligare information kontakta: Magnus Nilsson, projektansvarig, Praktikertjänst, tel 031-18 83 09, 070-518 83 08, e-post: magnus.nilsson@ptj.se Vill du få kontakt med Fluortanten, kontakta: Kajsa Berg, Dist, tel 08-693 53 89, 0708-83 22 45, e-post: kajsa@dist.se Praktikertjänst AB är Sveriges största privatdrivna tandvårdsföretag vars ägare själva arbetar med vård i företaget. Verksamheten bedrivs i producentkooperativ form. Inom Praktikertjänst Tandvård finns ca 1 550 tandläkare och cirka 50 tandtekniska laboratorier och verksamhetsansvariga tandhygienister. Mottagningarna och laboratorierna finns över hela landet. Omsättningen är cirka 3,1 miljarder kronor. www.praktikertjanst.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/29/20021028BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/29/20021028BIT00890/wkr0002.pdf