Turnékoncept från Praktikertjänst Tandvård ska ge ungdomar bättre tänder

Report this content

Turnékoncept från Praktikertjänst Tandvård ska ge ungdomar bättre tänder I sommar ger sig Praktikertjänst Tandvård ut på turné - Fluor on Tour. Genom att dyka upp i oväntade sammanhang och prata tänder och tandvård med målgruppen ungdomar, vill Praktikertjänst Tandvård öka ungdomars kunskap om tänder och tandvård. På Fluor on Tour, som startar den 28 maj, får besökande ungdomar träffa Fluortanten, göra en enklare undersökning och ta del av tandhälsoinformation. Praktikertjänst Tandvård tror att turnén kan bidra till att Sveriges ungdomar får bättre tandhälsa. Tänder och tandvård kanske inte är det mest prioriterade samtalsämnet för yngre människor. Dålig munhygien och tandhälsa får ge vika för samtalsämnen om dokusåpor, musik och vänner. Genom att medverka bland annat på turnékonceptet Kalas hoppas Praktikertjänst Tandvård kunna ändra på det. Tandvård ska bli lika prioriterat och viktigt som den övriga hälsan. - Tänder och tandhygien som ämne framställs ofta väldigt kliniskt och trist. Genom att lyfta upp aspekter som är viktiga för ungdomar vill vi öka deras intresse för tandhälsa. Utmaningen ligger i att göra ämnet relevant för målgruppen, säger Emma Malmblad, Praktikertjänst Tandvård. Fluorsköljning, kyssakut och information om tänder och tandvård Turnéekipaget som reser runt i Sommarsverige består av en bil och en husvagn som precis som Fluortanten går i 70-talstema. Ekipaget med tillhörande utomhusmiljö ställs upp på festivalområdet och besökarna får träffa Fluortanten, genomgå en enklare undersökning som sker inne i husvagnen, ta del av information och tävla om tandvårdsprodukter. Besökarna kan även besöka kyssakuten och snabbt fräscha upp andedräkten. Medverkande företag är Jordan som bidrar med tandvårdsprodukter och information till alla besökande ungdomarna. Turnéplan Fluor on Tour 28-29 maj Umeå Brännbollsyran 9 juli Kalas Kalmar 10 juli Kalas Örebro 11 juli Kalas Gävle 16 juli Kalas Helsingborg 17 juli Kalas Göteborg 23 juli Kalas Lysekil 24 juli Kalas Malmö 25 juli Kalas Karlskrona 30 juli Kalas Varberg 28 juli Pride Stockholm 31 juli Kalas Norrköping 6 augusti Kalas Karlstad 7 augusti Kalas Stockholm För pressbilder på turnékonceptet Fluor on Tour och Fluortanten besök: www.praktikertjanst.se, välj Pressrum/Bildbank/Tandvård - Fluortanten. För mer information: Emma Malmblad, projektledare Unga Vuxna, Praktikertjänst Tandvård, tfn 08-789 39 49, emma.malmblad@ptj.se, 070-789 39 49. För att komma i kontakt med Fluortanten, kontakta: Kajsa Berg, Dist, 08-693 53 89 eller kajsa@dist.se Praktikertjänst AB är Sveriges största privatdrivna tandvårdsföretag vars ägare själva arbetar med vård i företaget. Verksamheten bedrivs i producentkooperativ form. Inom Praktikertjänst Tandvård finns runt 1 550 tandläkare och cirka 50 tandtekniska laboratorier och verksamhetsansvariga tandhygienister. Mottagningarna och laboratorierna finns över hela landet. Omsättningen är cirka 3,8 miljarder kronor. www.praktikertjanst.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/27/20040527BIT20820/wkr0010.pdf Pressmeddelande http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/27/20040527BIT20820/wkr0012.pdf Faktablad http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/27/20040527BIT20820/bild.html Bilder