Lärare på Praktiska Södertälje tog hem vinsten i SM i make-up

Eleverna på stylistprogrammet på Praktiska gymnasiet i Södertälje undervisas idag av en svensk mästare, efter att deras lärare Anna Alyaksina kammat hem segern i Svenska mästerskapen i make-up. Nu får Anna representera Sverige i de internationella mästerskapen i Düsseldorf.

Anna Alyaksina undervisar till vardags eleverna på Stylistprogrammet på Praktiska gymnasiet i Södertälje. I september i år var hon en av tio finalister i Svenska mästerskapen i make-up som arrangeras en gång per år av Svenska hudterapeuters riksorganisation. Anna deltog för andra året i rad i tävlingen, och detta året gick allt hennes väg.

-Jag bestämde mig för att vara med i SM i make-up för att motivera mina elever på skolan. Såhär i efterhand kan jag konstatera att det fungerade, berättar Anna Alyaksina.

Anna har en gedigen utbildning och bakgrund inom mode, textil och smink och över 15 års erfarenhet från jobb som modedesigner, sminkör och stylist för modemagasin samt frilansuppdrag över hela världen. Som segrare i årets tävling kommer Anna att få representera Sverige i den internationella tävlingen ”International Make-up championship” i Düsseldorf, Tyskland.

Många företag längtar efter någon som du. Någon som vill ha jobb direkt efter gymnasiet. Det råder stor brist på arbetskraft i många praktiska yrken, inte bara i Sverige, utan även i resten av världen. Det är här vi kommer in i bilden. Vi hjälper dig att hitta din väg in i arbetslivet. Hos oss har du även möjlighet att läsa in högskolebehörighet, om du skulle vilja läsa vidare, eller lära dig något annat yrke i framtiden.