“Learning by doing” för elever på Praktiska Borås

Report this content

Förra veckan fick Praktiska gymnasiet i Borås besök av demolastbilen från Wexoe AB. Elever från skolans El- och Energiprogram fick genom besöket testa sina kunskaper i morgondagens automationsfabrik. Detta är bara ett exempel på branschnära samarbeten som skolans elever får ta del av.

Demolastbilen från Wexoe är ombyggd till en kursmiljö med moderna "hands-on labs". Här fick 19 av skolans elever på El och Energiprogrammet den unika möjligheten att arbeta med den senaste tekniken inom automations produkter när lastbilen besökte skolan under sin Sverigeturné i förra veckan.

Samarbete med industriföretag
Nästan varenda stort industriföretag i regionen har fått en inbjudan att besöka Praktiska gymnasiet för att visa  eleverna det senaste inom elektronik och teknik.

Den konkreta kunskapen som eleverna får i en topp-modern anläggning från en av branschens största automationleverantörerna skapar värde på rätt sätt, säger Jimmie Hedén, lärare och programansvarig för El och Elektronik från Praktiska gymnasiet i Borås.

Yrkesprogram som leder till jobb
Totalt läser ca 200 elever någon av de yrkesinriktade programmen Bygg och Anläggning, Fordon och Transport, Restaurang och Livsmedel samt El och Energi på gymnasieskolan, som även har introduktionsprogrammet för elever som saknar grundläggande behörighet från grundskolan. Just El och energiprogrammet har de senaste två åren mer än fördubblat elevtalen. Erfarenheterna och kontakterna från praktikplatsen säkerställer att elevernas utbildning blir relevant. En stor andel av eleverna som gått på skolan har också ett jobb direkt efter studenten, även om det även är möjligt att nå behörighet till högskola genom valet av kurser.

- Vi på Praktiska gymnasiet tror på att varva teori med mycket praktik, säger skolans rektor Hans Albinsson. - Våra elever är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden. Utöver APL (arbetsplatsförlagt lärande) så får de dessutom möjlighet att stifta bekantskap med den senaste tekniken när företag från industrin besöker vår skola. Detta ökar elevernas motivation och får fler att söka till de viktiga yrkesutbildningarna som arbetsmarknaden efterfrågar.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

jenny.wahlberg@academedia.se

Det råder stor brist på arbetskraft i många praktiska yrken, inte bara i Sverige, utan även i resten av världen. Det är här vi kommer in i bilden. Vi hjälper dig att hitta din väg in i arbetslivet. Hos oss har du även möjlighet att läsa in högskolebehörighet, om du skulle vilja läsa vidare, eller lära dig något annat yrke i framtiden.