Praktik i Frankrike för yrkeselever i Ystad

Till våren reser elever och lärare från Praktiska Gymnasiet i Ystad till Lyon i Frankrike för praktik. Eleverna studerar på yrkesprogrammen El- och energi, VVS och fastighet, Vård och omsorg samt Stylist och kommer praktisera på företag inom den bransch som de utbildar sig till.

De fyra eleverna Hanna Lantz, Elizabeth Van Den Berg, Pontus Arnback och Fredric Johnn Dahlberg från Ystads Praktiska Gymnasium åker i mars till Lyon för tre veckors praktik på företag. Eleverna kommer bo i värdfamiljer under vistelsen. Praktiken ska ge gymnasieeleverna internationella perspektiv och vidgade vyer.

— Det ska bli spännande att komma till Frankrike och få uppleva en annan arbetskultur. Jag har aldrig varit där, så det kommer säkert bli en erfarenhet som jag får stor nytta av i framtiden, säger Fredric Johnn Dahlberg som går VVS- och fastighetsprogrammet på Praktiska Ystad.

Ingen av eleverna har varit i Frankrike förut. De ser nu fram emot att se hur deras framtida yrken fungerar i ett annat land.

— Jag ser mest fram emot att se hur man arbetar inom stylistyrket i Frankrike och hur teknikerna ser ut. Jag har hört mycket gott om fransk mat så den ser jag fram emot att få testa säger Hanna Lantz som läser hantverksprogrammet med inriktning hår- och stylist.

Elizabeth Van Den Berg läser andra året på Vård- och omsorgsprogrammet:

— Jag ser fram emot att få lära mig hur systemet med äldreboende fungerar i Frankrike. Jag vill se hur de jobbar och om det liknar sättet vi arbetar på i Sverige. Sen ser jag också fram emot maten och kulturen, säger Elizabeth Van Den Berg.

Det EU-finansierade projektet Erasmus+ står för uppehälle och resa för samtliga deltagare. Eleverna har skrivit cv och personligt brev för att kunna matchas med en arbetsplats i Lyon.

Praktiska Ystad har också två lärare som deltar i det internationella utbytet. Den 8 mars reser VVS-lärare Magnus Henriksson och svenska- och engelskalärare Ann Isaksson till Frankrike för att "jobb-skugga" lärarkollegor.

— Skolorna inom Praktiska Gymnasiet satsar på internationalisering, något som är utvecklande för både ungdomarna och våra lärare. För våra elever är det en fantastisk möjlighet att i skarpt läge får prova på sitt yrke utomlands. De får lära sig både termer och begrepp och hur jobbmöjligheterna ser ut i ett annat land. De får dessutom en chans att växa i sitt yrke redan under utbildningen, säger Dafvid Hermansson, biträdande rektor på Praktiska Gymnasiet i Ystad.