Praktiska gymnasiet Ystad utnämnd till "Förstklassig skola"

Praktiska gymnasiet Ystad har åter fått utnämningen Förstklassig skola av VVS-branschens yrkesnämnd. Som regionens gymnasieskola med lärlingsutbildning är samarbetet med näringslivet av yttersta vikt för lärare och elever.

- Ystads Praktiska Gymnasium jobbar tätt med näringslivet och försöker fostra eleverna till att bli skickliga yrkeskvinnor och yrkesmän. Därför är utmärkelsen Förstklassig skola en viktig kvalitetsstämpel för oss inom vår VVS-utbildning, säger Gert-Ove Sigurdhsson, rektor på skolan.

Enligt VVS-branschens yrkesnämnd är skolorna som får utnämningen attraktiva för de företag som erbjuder praktikplats och anställning efter gymnasiet. VVS-utbildningen på Praktiska Ystad är populär bland eleverna.

- Vi har väldigt duktiga lärare inom  VVS. Tillsammans med branschen kan lärarna få fram bra praktikplatser vilket har spidit sig i regionen, säger Gert-Ove Sigurdhsson.

Praktiska Ystad är den enda skolan i närområdet som erbjuder lärlingsutbildning eller lärlingsliknande utbildning.

- Vår skola jobbar stenhårt för att våra elever ska vara förstahandsvalet för arbetsgivarna när de ska anställa. Om man sköter sin praktikplats under utbildningen så är man i princip garanterad ett jobb direkt efter gymnasiet, säger Dafvid Hermansson, biträdande rektor på skolan.

Fakta: Praktiska Ystad
Praktiska Ystad är en relativt liten skola där cirka 180 elever läser någon av gymnasieutbildningarna Bygg och anläggning, El- och energi, Stylist och hudvård, VVS och fastighet samt Vård och omsorg. Skolan har även introduktionsprogram som riktar sig till de elever som saknar godkända betyg från grundskolan.