Tre miljoner svenskar skäms över att svettas

Report this content

Ungefär var tredje svensk - tre miljoner personer - skäms och blir osäkra när de svettas. Nästan lika många upplever att de svettas mer än de skulle vilja. Det visar en färsk undersökning som tagits fram av Apotekproduksjon. Störst upplevs problemet med svett bland yngre.

Tre miljoner svenskar upplever sig ha problem med svett, men vet inte vad de ska göra åt det. Det är synd eftersom man med enkla medel kan påverka så man svettas mindre, säger Mattias Nordström, sälj- och marknadschef på Apotekproduksjon.

Framför allt är det yngre som upplever problem med svett. Över hälften (55 procent) skäms för att de svettas så att det märks och nästan lika många (44 procent) anser att de svettas mer än de vill. Många avstår också från att ta andra människor i hand när de har handsvett. 23 procent undviker även att använda vissa kläder eftersom de vet att de får svettfläckar.

Apotekproduksjon lanserar nu en ny produktserie, STOP 24, framtagen för att behandla svettningar och effektivt minska svettutsöndringen. I serien finns såväl roll-on, kräm, spray som en extra stark roll-on. STOP 24 roll-on Strong är den starkaste antiperspiranten som finns på den svenska marknaden idag.

78 procent av svenskarna uppger att de tycker personer som luktar svett är ofräscha. Svett består dock till största del av vatten och salt och luktar inte av sig självt. Det är först när svetten kommer i kontakt med kroppens bakterier som svettlukt uppstår. Vanliga faktorer som oro, stress eller hormonella förändringar som graviditet, pubertet, övergångsålder och sjukdomar kan också påverka mängden svett och lukt.

Bland de som upplever att de svettas mer än de skulle vilja är kunskapen om hur de råder bot på problematiken låg. Drygt hälften (56 procent) uppger att de använder deodorant för att svettas mindre. Bland kvinnor och yngre är andelen ännu högre.

Vanlig deodorant reducerar inte avsöndringen av svett, den kamouflerar bara lukten. För att minska svettproduktionen måste man använda en antiperspirant.

Samtliga produkter i STOP 24-serien är antiperspiranter och innehåller därmed aktiva ämnen som minskar svettutsöndringen och erbjuder en enkel lösning för de som vill svettas mindre, Mattias Nordström.

För bäst effekt ska STOP 24 appliceras på ren och torr hud på kvällen, så att den kan verka under natten när kroppen har stabilare temperatur. Effekten påverkas inte av dusch eller bad nästa morgon. Bäst effekt nås efter 4-5 dagars användning. STOP 24 är luktfri och kan därför användas tillsammans med andra parfymerade produkter. Produkterna har dessutom en bakteriehämmande effekt.

Produktinformation
Produkterna i STOP 24-serien (roll-on, kräm, spray och roll-on Strong) finns till försäljning på samtliga apotekskedjor från och med nu. De kostar 99 kronor.

Vilken produkt i serien som är bäst lämpad, beror på var på kroppen den ska appliceras och hur stora besvär personen i fråga har. STOP 24 roll-on är en vardagsprodukt som framförallt lämpar sig att använda under armarna. För användning på händer och fötter rekommenderas STOP 24 spray. Den är smidig att applicera och går snabbt in i huden utan att kladda. För de personer som föredrar en kräms kosmetiska egenskaper eller har känslig hud, finns STOP 24 crème som kan användas över hela kroppen. STOP 24 roll-on är ett bra alternativ för de som vill ha ännu större effekt av sin antiperspirant.

För mer information, kontakta gärna:
Mattias Nordström, sälj- och marknadschef på Apotekproduksjon.
E-post: mattias.nordstrom@farmaholding.com

För högupplösta bilder och produktprover, kontakta gärna:
Ebba Häryd, presskontakt Prat PR
E-post: ebba.haryd@prat.se

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes på uppdrag av Apotekproduksjon under perioden 12-15 april 2013 via YouGov Sveriges Internetpanel. Undersökningen genomfördes bland kvinnor och män i åldern 18 - 74 år i Sverige. Dessa utgjorde ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Totalt genomförde 1003 personer undersökningen.

Om Apotekproduksjon och STOP 24
Apotekproduksjon AS har varit leverantör till norska apotek sedan 1957. Företaget har många skickliga apotekare och ett kvalitetssystem som fokuserar på att leverera certifierade kvalitetsprodukter i olika kategorier som hudvård, förkylningar, hälsokost och kost. På den svenska marknaden sedan 2010. Läs mer på http://apotekproduksjon.no. I Norge har STOP 24 över trettio års erfarenhet av att behandla personer som lider av problem med svett. STOP 24 är också marknadsledande på den norska marknaden. Läs mer på http://stop24.se.

Taggar: