• Prat PR/

Kapitalet strömmar till svenska hållbara teknikbolag inför årets investerarmöte som invigs av energiminstern

Report this content

PRESSMEDDELANDE Stockholm den 16 mars 2022: Enligt färsk statistik från Cleantech Scandinavia*) har investeringarna i svenska hållbara teknikbolag tredubblats på ett år och rekordartade 4,3 miljarder (1,26m) investerades år 2021 där Northvoltinvesteringar utgör cirka hälften. På tisdag den 22 mars invigs Sweden Sustaintech Venture Day av Sveriges Energiminister och på agendan står kampen om energin. Delta vid pressträffen på morgonen för ytterligare nedbrytning av statistiken kring investeringar och en presentation av globala siffror.

PRESSTRÄFF med Digitaliserings- och energiminster Khashayar Farmanbar samt Generaldirektör Robert Andrén den 22 mars. Magnus Agerström presenterar en djupdykning i statistik från årets Deal Flow report för Sverige och Richard Youngman presenterar statistik och trender för cleantech globalt.

Kl 8.00 den 22 mars på Norra Latin

Anmälan sker till press@radarkommunikation.se

Investerare som vill delta anmäler sig på https://swedensustaintech.confetti.events

----

“Årets rapport visar en aldrig tidigare uppvisad tillväxt i antalet deals och det är bra för det globala klimatet och för Sverige att svensk hållbar teknik sprids i världen. Vi ser dock flera sektorer där ännu mer investeringar behövs” säger Magnus Agerström från Cleantech Scandinavia.

Svensk batteriteknik, energibesparing, vind-, våg och solkraft, grönt stål, återvinning, fossilfri sjöfart, storskalig laddning, mikromobilitet, agritech/foodtech gör segertåg i världen.

"Sverige är främst i världen vad gäller förnybar energi och hållbara tekniklösningar. Genom ett långsiktigt arbete och en tydlig fokusering på hållbarhet ser Sting som ägare av Sweden Sustaintech Venture Day med glädje på denna utveckling. Det finns mer att göra för planeten och Sverige är en nettobidragare med dessa investeringar" säger Magnus Rehn på Sting.

31 bolag i uppskalningsskedet har noga valts ut och totalt följer eventets initiativtagare Boel Swartling 164 bolag för att välja ut de bolag som har mest skalbar affärsmodell och positiv försäljningstillväxt. Catarina Rolfsdotter-Jansson leder programmet på scenen som består av paneler med inriktning mot framtidens energiförsörjning med bla Nasdaqs Adam Kostyàl, Ganesh Chandramouli på Alstom, Johan Granström från ABB, Ola Källenius, Mercedes-Benz Group AG, Emilia Käck, Scania och Jonas Ranggård från Boliden.

Ett samarbete med flera av landets inkubatorer är utöver huvudpartner STING; Lead, Chalmers Ventures, Create, Arctic Business Incubator, Sting Bioeconomy, Ideon och UIC.

"Många industriella lösningar startas i anslutning till våra tekniska universitet eller andra större industrier. Det är viktigt att säkerställa ett brett urval," säger Magnus Rehn på Sting.

*) Sverige har högst andel förnybart (källa Energimyndigheten och SCB) och 50% av svenskens konsumtion av el kommer från förnybara källor. **) Cleantech Scandinavias nya Nordic & Baltic Cleantech Deal Flow Report som presenteras närmare på pressträffen.

Lisa Lönner

Kommunikationsansvarig Sweden Sustaintech Venture Day

lisa@radarkommunikation.se 070 200 94 14

Fakta om Sweden Sustaintech Venture Day
Sweden Sustaintech Venture Day 2022 ordnas den 22 mars på Norra Latin i Stockholm och är det fjärde i ordningen. Eventet startades för att arrangörerna tyckte det saknades bra kontaktyta mellan investerare och bolagen inom den hållbara tekniksektorn, greentech eller sustaintech. Eventet samarbetar, utöver de tre arrangörerna Energimyndigheten, Sting och Cleantech Scandinavia, också med 7 st inkubatorer runt om i Sverige, Lead, Chalmers Ventures, Create, Arctic Business Incubator, Sting Bioeconomy, Ideon och UIC. Partners är också Tillväxtverket, NEFCO och Invest Stockholm.

BILAGA: 31 UTVALDA HÅLLBARA TEKNIKBOLAG I UPPSKALNINGSSKEDE

Kategori A

Alight är ett svenskstartat företag som säljer solenergi till företag och industrier. Stora kraftanvändare kan enkelt spara pengar och göra en hållbarhetsisats genom att köpa solenergi på långa kontrakt. Solelen levereras från anläggningar som Alight äger och driver, antingen på kundernas egna fastigheter eller från markbaserade solanläggningar som Alight själva skapar. 500 MW levereras nu till Europa och målet är 1 GW år 2025.

Cake har en vision om snabba, lätta och rena motorcykeltransporter. Renare race med motorcyklar men också allt för den moderna citytransporten, oavsett om det är matleveranser, bud eller transport till arbetet. Den modulära cykeln ÖSA för professionell användning följdes upp av Makka, en massmarknadsversion av densamma.

Candela Speed Boat förändrar båtbranschen från grunden. Följ våra framsteg i att göra elektriska båtresor på sjön bättre än de fossila.

Charge Node grundades 2018 med övertygelsen om att det krävs nya tekniska lösningar med smartare resursutnyttjande för att lösa dagens utmaningar med storskalig elektrifiering. Företaget är idag ett snabbväxande greentech-bolag med säte i Göteborg. Bolaget erbjuder smarta laddsystem för storskalig elbilsladdning som bygger på egenutvecklad och patensökt laddteknik.

Comsys arbetar i epicentrum av ny energi och kraftmarknaden. Med produkter för energilagring, kraftbalansering, kraftkvalitet och gridkontroll gör vi det möjligt att effektivt introducera och använda förnybara energikällor.

Cor Power Ocean genererar ren elektricitet från havet, med världens främsta teknik för vågkraft. Detta stabila kraftslag möjliggör en helt förnyelsebar framtid genom att fylla luckorna från vind och sol så att våra energisystem är i balans under årets alla timmar, en roll som kärnkraft och fossila källor haft historiskt. CorPower Ocean testkör nu sitt första vågkraftverk i kommersiell skala som ska installeras i Portugal under 2022.

Eways gör det lätt att köra elbil.

Matsmart är en av de största och, enligt E-handelsbarometern, en av Sveriges mest populära e-handlare. På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som annars hade riskerats att slängas på grund av tex överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart är en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader och heter Motatoe internationellt.

Modvion möjliggör klimatneutral vindkraft genom att bygga vindkraftstorn av laminerat trä – naturens eget kolfiber. Trä är starkare än stål vid samma vikt, lagrar koldioxid under lång tid och har lägre kostnad. Modvions trätorn byggs i moduler, vilket öppnar för högre torn med större elproduktion.

Svea Solar är Sveriges ledande solcellslösning och tjänsteleverantör. Med nästan 22 000 kunder över hela Europa leder Svea Solar omställningen till hållbar och smart energiförbrukning med solpaneler, el, batterier och laddare. Svea Solar har verksamhet i Sverige, Spanien, Tyskland, Belgien och Nederländerna.

Kategori B

Againity - lönsamma snabbväxaren Againity tar hand om överskottsvärme och gör den till elektricitet. Med en modulär turbin kan industrier enkelt utvinna den värme som genereras och sparar el. Againity kan skapa el från hushållssopor, träflis från industrin och överskottsvärme. Den patenterade OCR-turbinen finns installerad på över 25 platser och skapar från 50 kW upp till 2.5 MW el.

ClimateView är ett svenskt klimat-teknikbolag. Plattformen kombinerar data, modellering och visualisering för att hjälpa städer att planera och genomföra sin klimatomställning. Över 100 städer i Europa och Nordamerika använder plattformen för att kunna följa Parisavtalet.

Elonroad - vägledande teknologi för laddning av alla typer av elfordon såväl stillastående som under färd. Elonroads internet-anslutna väg är full med smarta sensorer och andra uppkopplade fördelar. Lösningen testas på en kilometer lång vägbana i Lund och ska användas av Bring i Sverige och Norge.

Echandia ligger längst fram i världen med batteri- och bränslecellssystem för stora, tunga applikationer inom sjöfart. Stora transporter på havet måste klimatanpassas och lösningen är att elektrifiera mer. Elektriska färjor för kollektivtrafik, batterier för stora transportfartyg och bränslecellsdrivna katamaraner finns på företagets meritlista.

Epishine utvecklar och producerar solceller som använder inomhusljus för att generera el vilket kan ersätta batterier. Med hjälp av smarta energilösningar möter man efterfrågan på hållbara energilösningar.

SweGaN producerar halvledaren GaN. GaN, som uttalas gallium nitrid, används i högprestanda-applikationer såsom radio-basstationer. Det patenterade GaN ger högre effekt till en lägre kostnad. Transitorer baserade på GaN leder till lägre energikonsumtion.

Trine gör det enkelt att investera i förnybar energi där den gör som mest nytta. Genom investeringar i lån till innovativa entreprenörer på tillväxtmarknader har över 2,5 miljoner människor redan fått tillgång till elektricitet, samtidigt som 570 000 ton koldioxidutsläpp undvikits. Trines investerare får avkastning på sin investering – samtidigt som den gör stor social- och miljömässig skillnad.

Univrses har utvecklat 3DAI™ City - ett kostnadseffektivt och skalbart svar på den ökade efterfrågan på hållbar stadsplanering. Genom att applicera mobila enheter i vindrutan på taxibilar, bussar och lastbilar
som redan trafikerar den urbana miljön så kan systemet, i realtid, kartlägga underhållsbehov utan att addera fler fordon och utsläpp. Datan som 3DAI™ City samlar sparar 50% av tiden för stadsplanerare och miljoner kronor per år. Systemet bidrar också till ökad säkerhet för stadens invånare.

Volta Greentech reducerar metanutsläpp från kor med hjälp av alger.

Vässla är den ledande prenumerationstjänsten för micromobilitet och leder prenumerationsrevolutionen för cityfordon. Vässla erbjuder premiumprodukter som är tillgängliga för alla som sparar mängder med utsläpp och timmar för staden.

XShore skapar 100 % elektriska båtar för ett fossiltfritt imorgon. Genom att kombinera svensk maritimt hantverk med teknologi, innovation och hållbarhet ändrar vi framtidens båtindustri.

C-bolag

Altered utvecklar tekniker för att spara vatten i kranar och duschar. Det ska vara enkelt och lätt och snabbt att installera Altereds produkter, för att kunna göra något för planeten i detta nu. Bolaget har vuxit organiskt och expanderar snabbt internationellt.

Fossil Free Marine utvecklar infrastrukturlösningar som bidrar till omställningen till ett hållbart och fossilfritt båtliv. Just nu kommersialiseras en patenterad, flytande marinstation som möjliggör laddning och tankning av biodiesel i stora kvantiteter.

Globhe - ett system där drönare från hela världen kan rapportera in klimatdata. Crowddroning by GLOBHE samlar in data som hjälper företag, organisationer och forskare att bättre förstå världen.

Graphmatech räknar med att med sitt patenterade Aros Graphene technologware revolutionera en mängd branscher som kan reducera materialåtgången men också lättare återvinna material.

Grönska

Metry samlar, strukturerar och validerar data för att fastighetsägare ska kunna spara energi och kostnader.

Nortical samlar data för att prognosticera och förbättra batteritid och prestanda för att få ut mer av varje batteri och öka livslängden då de flesta batterier slängs med 80% av kapaciteten kvar. Bolaget arbetar med flera av de stora fordonsföretagen för att samla data. När storskalig elektrifiering och det är brist på halvledare blir det extra viktigt att maximera varje batteri.

Skira har utvecklat en plattform för kvarnar och spannmålsbönder optimerar priser och volymer men erbjuder också data på spårbarhet. Man erbjuder varumärken som Oatly att spåra hela sin leveranskedja och skapa en närmare relation med sina bönder.

Utilifeed erbjuder data och analys för att kartlägga och planera energiföretagens verksamhet. Det är en komplett AI-baserad plattform för att göra gröna analyser och prognoser såväl som styrdata, som levereras via en plattform där energiföretagen tankar upp data från sina mätstationer.

Viking Analytics är ett mjukvaruföretag för industrier som behöver optimera processdata och därigenom skapa smarta lösningar.

Taggar: