• Prat PR/

Trots pandemi attraherar svenska cleantechbolag dubbelt så stora investeringar under 2020, från 8 till 13 miljarder

Report this content

8,8 miljarder totalt i de fem största investeringarna Northvolt, Oatly, Renewcell, Tibber och Scandinavian Biogas. Idag den 11 februari är det dags för Sweden Susatintech Venture Day där 32 sustaintechbolag presenterar sig för svenska och internationella investerare med internationella talare från både EU och Bill Gates Breakthrough Energy Ventures på scen. Cleantech Scandinavia offentliggör i samband med detta sin årliga statistik över cleantechinvesteringar för 2020. Trots pandemi drar sektorn till sig en ökning av investerad summa med 58% till totalt 12,7 miljarder svenska kronor (7,9 miljarder). Ökningen ser ut att accelerera då oktober-december stod för nästan hälften av de investerade summorna. Svenska företag attraherar 70 % av investerat kapital i Norden.

-Utöver att klimatet för innovationer inom miljö är bra i Sverige, finns också flera alternativa handelsplatser i Sverige, både First North, Spotlight, NGM Nordic och SME vilket är orsaken till att fler investeringar sker här, säger Magnus Agerström, VD för Cleantech Scandinavia som gjort studierna årligen sedan 2004, och är en av tre partners i Sweden Sustaintech Venture Day.

I hela Norden ökar investerarnas intresse för foodtech/agritech. Innovationer inom återvinning av material och nya energieffektiva och plastfria material samt mjukvara är också växande områden.

-Det är intressant att mer konsumentvänliga områden nu får fart, det innebär att miljösektorn får ett större intresse från småsparare. När fler varumärken som Renewcell som löser problem i modebranschen går på börsen blir fler aktier tillgängliga för en bredare massa som vill påverka med pengarna, säger Magnus Agerström.

Snabbväxande Matsmart säljer konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas. Globala Corebon minskar plaståtgången i kompositmaterial i allt från flygplansvingar till skidor och cyklar. We aRe SpinDye är ett aktuellt bolag som precis inlett samarbete med H&M och adresserar ett aktuellt problem då de har en process för miljövänlig färgning av textilier. Trenden bekräftas av en större, internationell trend i statistik från Cleantech Group.

-Globalt ser vi nu en ökning på 12 procent till rekordet 42,2 miljarder dollar investerade i cleantechbolag. Starkast tillväxt ser vi i Europa där investeringarna fördubblats. Alla sektorer inom cleantech ökar men störst summor globalt går till agritech/foodtech, särskilt på den amerikanska marknaden. Dagens matsystem har stora problem och pandemin driver på insikterna om behov av förändring, säger Richard Youngman på Cleantech Group, motsvarighet till Cleantech Scandinavia globalt.

Statistiken visar att svenska företag inom energi får stora investeringar då det nu finns massiva behov och politiska beslut globalt för den totala energiomställningen som sker. Företag som Climeon som var Bill Gates Breakthrough Energy Ventures första investering, Cor Power Ocean som börjat sälja vågkraft som första aktör, Soltech, Scandinavian Biogas är alla svenska energi-innovationer, långt före konkurrenterna globalt. Flera svenska företag säljer kringtjänster runt det globala förnybara energisystemet såsom Swedish Algae Factory med kiselalger som förbättrar solupptagning, Azelio som har en revolutionerande teknik för att lagra förnybar energi på ett högst skalbart sätt.

Investeringarna ökar från internationella aktörer och främst två bolag har fått stora internationella investeringar vilket kan tjäna som exempel för mindre bolag som siktar internationellt. Oatly och Northvolt har attraherat internationellt kapital, främst från USA, SIngapore och Japan. Det som också kan observeras är att dealstorleken ökat kraftigt, på nordisk basis från 57 till 74 miljoner SEK. Börsen spelar en mycket stor roll.

-Vi såg också detta i vårt urval av bolag till Sweden Sustaintech Venture Day, fler bolag har vuxit och det är många nya som startas. Nu tror vi att nästa hållbara unicorn från Sverige står runt hörnet. Dock är det fortsatt svårt att hitta kapital i de tidiga mellanstora skedena och här spelar vi en roll, säger Boel Swartling, projektledare för Sweden Sustaintech Venture Day och själv entreprenör/investerare.

Pressbilder samt intervjuer och mer information om branschen, talare mm: www.swedensustaintech.com Lisa Lönner lisa@radarkommmunikation.se 070 200 94 14

Magnus Agerström magnus@cleantechscandinavia.se 073 940 20 70

Sweden Sustaintech Venture Day den 11 februari är en mötesplats för sustaintechbolag och investerare såsom venture capitalbolag, fonder och affärsänglar. Bakom evenemanget står Energimyndigheten, Sting och Cleantech Scandinavia. Scenprogrammet innehåller presentationer från tunga investerare och internationella organisationer som Mr Richard Youngman, CEO, Cleantech Group, Daniel Mes från EU som talar om vad The New Green Deal innebära för europeiska private investerare, Angela Wilkinson, Generalsekreterare på World Energy Council talar om den globala energiomställningen, fakta och trender, Andreas Kuhlmann, Chief ExecutiveDENA om lärdomar från Tysklands stora omställning, Gaëtan Bonhomme, Breakthrough Energy Ventures om deras syn på Breakthrough technologies och snabb uppskalning av gröna bolag. Dagen inleds av HKH Prins Daniel, Generaldirektör Darja Isaksson på Vinnova och Generaldirektör Robert Andrén, Energimyndigheten. Investerarpanelerna innehåller prominenta namn som Magnus Brandberg Gullspång Invest, Edgeir Vårdal Aksnes, Tibber, Niclas Holmberg, Nasdaq, Pia Irell, Trill Impact, Johan Grip Markus Hökfelt, SEB, Alex Basu, Industrifonden, Rene Savelsberg, SET Ventures, Tove Rådelius, Norrsken Ventures, Malin Carlström, ABB Venture, Stefan Söderling, ALMI Invest, Kerstin Cooley, Brightly Ventures, Catharina Sandberg, Lead, Tove LarssonDag Agnvall, Energimyndigheten, Heide Lindvall, Pale Blue Dot.

Snabbfakta

Bilaga 2: alla bolag i urvalet Greenbyte som säljer en mjukvaruplattform för data från vindparker, solparker. Cell Impact som tillverkar flödesplattor för bränsleceller och First North-noterade Alight i kategori B (25-100 miljoner), ett ledande bolag inom solenergi som tjänst. Trine som gör det lättare för folk att investera i solenergi på tillväxtmarknader. Epishine som klarar att omvandla  inomhusljus till el med små solceller vilket kan ersätta batterier etc. Transporter C-bolaget Cake har fått mycket uppmärksamhet för sina designade, hållbara elmotorcyklar med målet noll utsläpp i trafiken.  Ett bolag inom nya material är SweGaN som gör högkvalitativa epitaxiella skivor, inom kategori C (10-25 miljoner). I kategori D finns Graphmatec som räknar med att med sitt grafenmaterial revolutionera en mängd branscher. Katam Technologies är ledande inom nya AI-baserade mätmetoder som möjliggör ökad volymtillväxt och avkastning samt minskade CO2-utsläpp för den globala skogsindustrin. Det finns flertalet intressanta mjukvarubolag utvalda att delta. Greater Than finns i kategori A då det är noterat på Nasdaq First North Markets och exporterar en palett med insurtech-lösningar till försäkringsbolag, ny mobilitet och fordonstillverkare som vill bidra till att öka medvetenheten och CO2-utsläpp genom en individuell prissättning. En annan snabbväxare är B-bolaget Univrses som gör 3D-modeller med machine learning, främst för förarlös trafik och mobilitet, men programvaran kan användas för flera industriella applikationer. Detta bolag inom kategori B har nära nog tredubblat omsättningen på tre år kategori C finns Exeri har ett Smart Grid övervakningssystem som gör gammal teknologi till ny för nätoperatörer och identifierar felaktigheter för att spara tid och resurser. Sensative i kategori C erbjuder plattformslösningar för att digitalisera städer, byggnader och företag. Viking Analytics är också i kategori C, ett mjukvaruföretag för industrier som behöver optimera processdata därigenom skapa smarta lösningar. Position Green i kategori C erbjuder en plattform för datadriven hållbarhetsrapportering. D-bolaget Spotscale utvecklar med hjälp av 3D- och AI-modeller ett system för fastigheter som upptäcker läckage av värme och sparar kostnader. Också i D finns Whywaste som erbjuder digitala lösningar för att underlätta för livsmedelshandeln att reducera svinn, också en lönsam snabbväxare. Absolent Group som tillverkar och säljer globalt en filtreringsteknologi för processluft i industri, storkök och hantverksmiljöer och har en attraktiv teknik för att fånga in koldioxid. Bolaget har vuxit snabbt och lönsamt, organiskt och med förvärv. I kategori B finns också Scandinavian Centriair som utvecklar och erbjuder teknologiskt ledande lösningar för minskning av industriella luftburna utsläpp. Bolaget arbetar både i Asien, Europa och Nordamerika och har huvudkontor i Sverige och USA. Greenbyte som säljer en mjukvaruplattform för data från vindparker, solparker. Cell Impact som tillverkar flödesplattor för bränsleceller och First North-noterade Alight i kategori B (25-100 miljoner), ett ledande bolag inom solenergi som tjänst. Trine som gör det lättare för folk att investera i solenergi på tillväxtmarknader. Epishine som klarar att omvandla  inomhusljus till el med små solceller vilket kan ersätta batterier etc.
Twittra det här
Sweden Sustaintech Venture Day den 11 februari är en mötesplats för sustaintechbolag och investerare såsom venture capitalbolag, fonder och affärsänglar. Bakom evenemanget står Energimyndigheten, Sting och Cleantech Scandinavia. Scenprogrammet innehåller presentationer från tunga investerare och internationella organisationer som Mr Richard Youngman, CEO, Cleantech Group, Daniel Mes från EU som talar om vad The New Green Deal innebära för europeiska private investerare, Angela Wilkinson, Generalsekreterare på World Energy Council talar om den globala energiomställningen, fakta och trender, Andreas Kuhlmann, Chief Executive, DENA om lärdomar från Tysklands stora omställning, Gaëtan Bonhomme, Breakthrough Energy Ventures om deras syn på Breakthrough technologies och snabb uppskalning av gröna bolag. Dagen inleds av HKH Prins Daniel, Generaldirektör Darja Isaksson på Vinnova och Generaldirektör Robert Andrén, Energimyndigheten. Investerarpanelerna innehåller prominenta namn som Magnus Brandberg Gullspång Invest, Edgeir Vårdal Aksnes, Tibber, Niclas Holmberg, Nasdaq, Pia Irell, Trill Impact, Johan Grip Markus Hökfelt, SEB, Alex Basu, Industrifonden, Rene Savelsberg, SET Ventures, Tove Rådelius, Norrsken Ventures, Malin Carlström, ABB Venture, Stefan Söderling, ALMI Invest, Kerstin Cooley, Brightly Ventures, Catharina Sandberg, Lead, Tove Larsson, Dag Agnvall, Energimyndigheten, Heide Lindvall, Pale Blue Dot.
Twittra det här