• Prat PR/

WonderWorld VR sätter världsrekord i direktsänd virtual reality tillsammans med SR och SVT’s program ”Musikhjälpen”

Report this content

WonderWorld VR är ett svenskt nystartat bolag inom den internationellt glödheta virtual reality branschen med kontor i USA och Sverige. Företaget har fått en flygande start och sätter nu ett världsrekord i att sända virtual reality live när SVT och SRs program ”Musikhjälpen”, vid sidan av sin ordinarie sändning, även sänder i virtual reality, VR.

Med start den 13 december kommer en 360-graders kamera sitta i studion, mitt på Linköpings torg och filma allt i rummet på samma gång. Vem som helst kan då, på alla tänkbara plattformar, se sig omkring inuti den annars oåtkomliga studion. Den som laddar ned appen SVT360 och kopplar ihop sin mobiltelefon med ett par cardboard-glasögon eller liknande kommer kunna se sig runt och få känslan av att verkligen ”vara på plats” inne i glasburen. En helt unik upplevelse, olik allt annat.

En av företagets grundare Simon Romanus, före detta programchef på formatutvecklingsbolaget Friday TV, säger att de samlat de bästa i branschen under ett och samma tak för att kunna ge den globala marknaden en unik och omslutande upplevelse utöver det vanliga.

"Alla personer i världen som äger en smartphone är en potentiell VR-tittare. Detta nya medium kommer explodera snabbare än någon kan tro. Detta är framtiden, och vi erbjuder den nu”, säger Simon Romanus.

Virtual reality är den nya plattformen där flera sammansatta kameror filmar 360-grader och ”syr ihop” alla bilder till en sfärisk film. Denna kan sedan upplevas på en dator, i mobilen eller genom speciella glasögon som mobiltelefonen kopplas till och fungerar som skärm. Känslan blir att man som tittare är ”på plats” där kameran är placerad. WonderWorld VR är världsledande inom VR, med ett antal stora kunder inom olika branscher. Företaget utvecklar, producerar och distribuerar innehåll inom VR i Sverige och internationellt.

”WonderWorld VR har kompetens inom många områden, såsom 20 års utveckling, produktion och försäljning av TV-format, psykologisk analys inom beteendevetenskap, unik tekniskt spetskompetens och på yttersta flanken har vi personer med djupodlad kunskap inom VR-tekniken från den internationella militärindustrin. Vi har både innehållskunskap och hård- och mjukvara som inget annat bolag i världen kommer i närheten av just nu. Det känns fantastiskt och väldigt tryggt nu när vi är redo att ta oss an vilket uppdrag som helst inom den här genren”, säger Simon Romanus.

Just nu träffar företaget olika investerare för att ta in det kapital som behövs för att växa globalt och nu i december öppnar de ett kontor i Los Angeles för att möta den ökade efterfrågan inom VR på den internationella marknaden.

För mer information, kontakta:
simon.romanus@wonderworldvr.com
www.wonderworldvr.com