Komplettering: Prebona genomför en riktad emission

Komplettering med anledning av felaktigt datum i MAR-etikett i anslutning till tidigare kommunicerat pressmeddelande. Styrelsen i Prebona AB (publ), org. nr. 556855–5022 (”Bolaget”), beslutade 2020-02-26 att, med stöd av bemyndigande vid årsstämma den 11 juni 2019, emittera högst 600 000 units i en riktad emission på följande villkor.

En unit består av två aktier samt en teckningsoption som kan tecknas under tiden 1 juni– 31 december 2020. Rätt att teckna units tillkommer följande personer som också har tecknat samtliga units i enlighet med beslutet. Oscar Duvik 100 000 units, Tobias Schön 200 000 units, Niclas Löwgren 100 000 units samt Gerhard Dal 200 000 units.

Teckningskursen är 5,00 kronor per unit. Teckningskursen motsvarar volymvägd genomsnittskurs för bolagets aktie under 10 handelsdagarna före beslutet samt en rabatt på 10,9%. Teckningsoptionerna emitteras utan vederlag men kan bara tecknas i en unit. En teckningsoption berättigar innehavaren att under tiden 1 juni – 31 december 2020 teckna en ny aktie för kronor. Teckningsperioden är den 26 februari 2020. Betalning för tecknade units ska erläggas inom två dagar från teckning.

Styrelsens beslut medför att bolagets aktiekapital ökas med högst 60 000 kronor genom utgivande av högst 1 200 000 aktier. Styrelsens beslut medför vidare att högst 600 000 teckningsoptioner ges ut med rätt att teckna sammanlagt högst 600 000 aktier. Bolagets aktiekapital kan genom utnyttjande av teckningsoptionerna komma att ökas med ytterligare högst 30 000 kronor. Emissionen innebär en utspädning om ca 5,5 % samtidigt som bolaget tillförs 3 000 000 kr i likvida medel. Kostnaden för emissionen uppgår till ca 10 000 kronor. Bolaget har nu 21 256 043 aktier och aktiekapitalet är 1 062 802,15 kr.

Motivet till den riktade nyemissionen är att, tids- och kostnadseffektivt, tillföra Prebona kapital med avsikt att stärka likviditeten i samband med bolagets nya expansiva strategi. Medlen avses främst användas för att kunna stödja produktlanseringen av Prebona Disinfect samt stärka samarbetet med Syngenta som beräknas kräva ytterligare resurser.

- Den här smidiga och kostnadseffektiva emissionen ger oss en betydligt bättre möjlighet att accelerera både nya uppkomna utvecklingsmöjligheter med Syngenta samt påskynda en internationell introduktion av vårt icke alkohol baserade desinfektionsmedel, Prebona Disinfect’, förklarar Patrik Bernstein, VD Prebona AB

Patrik Bernstein, VD, Telefon +46 70 638 2678, E-post: patrik.bernstein@prebona.com

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare och inom dotterbolaget Prebona HealthCare AB. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 februari 2020.