Nytt avtal där Prebonas näringslösning för snittblommor ingår

Inom ramen för samarbetet med Syngenta och OptiCept (OptiBoost) har ett avtal ingåtts för behandling av rosor med producenten Elite Flowers i Colombia för att förlänga livslängden på rosor.

Elite Flowers är en av de allra största producenterna av rosor med en årlig volym om ca 500 miljoner rosor som distribueras över hela världen.

Avtalet innebär att en maskin från OptiCept med näringslösning från Prebona installeras hos kunden. I nästa steg utförs en utvärderingsperiod med fokus på ökad livslängd och kvalitet för de behandlade rosorna. Vid framgångsrika resultat övergår avtalet till kommersiell behandling av blommor. Prebona levererar näringslösningen till kunden.

OptiBoost är ett system som förlänger hållbarheten för behandlade snittblommor samtidigt som färg och lukt bevaras. I Sverige har distributören Dagab utfört tester som påvisar ökad försäljning och kraftigt minskat svinn för behandlade snittblommor. OptiBoost inkluderar näringslösningar från Prebona.

-Det här avtalet bevisar styrkan i vårt samarbete. Syngenta med sin försäljnings kompetens och sitt internationella nätverk, OptiCept med sin patenterade vacuum-teknologi och Prebona med näringslösningen – ett starkt och fungerande koncept, säger Patrik Bernstein, VD Prebona. Den ökade försäljningen och det minskade svinnet som en behandling med OptiBoost innebär tillför ett hållbarhetsperspektiv utan motstycke för branschen, avslutar Patrik Bernstein.

Patrik Bernstein, VD, Telefon +46 70 638 2678, E-post: patrik.bernstein@prebona.com

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.