Prebona: Bokslutskommuniké 2021

Delårsrapport Q4 2021 Prebona AB (publ)

Rapportperiod 1 oktober – 31 december 2021 koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 1 357 566 (2 224 572) SEK

• Nettoomsättningen uppgick till 785 073 (1 749 335) SEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 816 954 (-1 618 335) SEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 064 230 (-402 573) SEK

• Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,07) SEK

• Antal aktier vid periodens utgång är 25 072 849 st. (22 406 182 st.)

Årets resultat 1 januari – 31 december 2021 koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 4 007 541 (9 012 086) SEK

• Nettoomsättningen uppgick till 1 763 527 (6 686 839) SEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -6 554 757 (-4 487 545) SEK

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7 012 960 (-4 035 764) SEK

• Resultat per aktie uppgick till -0,26 (-0,20) SEK

• Antal aktier vid periodens utgång är 25 072 849 st. (22 406 182 st.)

Väsentliga händelser under rapportperioden

• Prebona tecknar globalt samarbetsavtal och kommersialiseringsplan med Syngenta Seeds i Holland och svenska OptiCept avseende näringslösning för att förlänga livslängden på snittblommor
  • Prebona erhåller första order från återförsäljare i Indien
  • Genombrottstest med mycket goda resultat för nytt långtidsverkande desinfektionsmedel för ytor
  • Prebona OdorControl testar bra mot tobak och cannabislukt
  • Prebona erhåller mycket goda resultat från olika typer av antimikrobiella tester för ett par av bolagets produkter
  • Prebona utvecklar ny variant av OdorControl med ökad effekt

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Lansering av ny hemsida för OptiBoost i samarbete med OptiCept och Syngenta för att stödja lanseringskampanjen av OptiBoost
  • OptiBoost testar bättre än förväntat hos den strategiskt viktiga kunden PortaNova i Holland
  • Prebona erhåller godkännande för MetSol-patent i Indien

VD-ORD
Prebona bekräftar sina finansiella ambitioner

Trots ett svagare än förväntat kvartal och därigenom ett svagt helår 2021 känner vi oss trygga med att bekräfta vår finansiella ambition att nå 80MSEK i omsättning till slutet av året 2024. Vi har inte tappat en enda av de potentiella kunder som vi genomfört utvärderingar med under 2021 men i princip allt har blivit försenat. Som ingredient-brand mot B2B är vi helt beroende av våra kunders kommersialiseringscykler och tidsplanering. Den finansiella ambitionen bygger på följande antaganden och konkreta resultat som uppnåddes 2021

1. Prebona är en integrerad del av OptiBoost-konceptet (www.optiboost.se) där vi i nära samarbete med globala Syngenta och svenska OptiCept just nu rullar ut konceptet i Sverige, Europa, USA och till utvalda blomsterodlare i Sydamerika och Afrika. Målsättningen är att genom att förlänga livslängden på rosor kunna förbättra kvalitén, reducera svinn och även bidra till en hållbarare miljö. En förlängd livslängd av snittblommor kan i framtiden möjliggöra byte från flygtransport till båtfrakt av blommor vilket leder till en Co2 reduktion. Prebona levererar den unika och patenterade näringslösningen i projektet som är baserad på den tekniska plattformen Prebona CompoTech. Syngenta, som tillsammans med OptiCept ansvarar för försäljningen bekräftar ett väldigt stort intresse från nyckelkunder och vi beräknar att vi gemensamt kommer att kunna hålla våra interna försäljningsmål. Genom det stora intresset och framgångsrika mottagandet har vi tillsammans även börjat titta på att bygga ut samarbetet till andra blommor, växter och substrat.
  2. Prebona OdorControl är en viktig del av svenska, snabbväxande Polygienes produktportfölj (www.polygiene.com/OdorCrunch) Genom det tilltagande intresset för icke-biocidisk lukt-eliminering inom textilbranschen ligger Polygiene OdorCrunch i framkant med vår teknologi och kunder som bl.a. Intersport, Diesel Jeans, Dr. Scholl är fasta användare och kundstammen för OdorCrunch växer kontinuerligt.
  3. Prebona har utvecklat och framgångsrikt testat en ny OdorControl-formulering som under sista kvartalet 2021 öppnat för en lansering direkt mot konsumentmarknaden (B2C/After-market) och vi räknar med att kommunicera de första konkreta samarbetena under kvartal 2/3-2022.
  4. Prebona’s teknologi har under 2021 bevisat sig hos ytterligare två globala företag som vi pga rådande sekretessavtal inte kan nämna. Produktutvärderingen har tagit extremt lång tid men det har lönat sig att ha tålamod. Det handlar om specifik lukteliminering och ytbehandlingar med långtidseffekt. Vi har här utvecklat kund-specifika formuleringar och lösningar. Under februari månad har vi påbörjat kommersialiseringsfasen med ett av dem och räknar med att det andra kommer igång under kvartal 4-2022.
  5. Prebona kommer igång med amerikanska ZEP nu under första halvåret 2022. Detta samarbete är kanske det som har haft den enskilt största förseningen då vi räknade med in-försäljningen redan under november 2021. Vi är i nära dialog och räknar nu med första ordern under kvartal 1-2022. En stor amerikansk samt en stor kanadensisk byggvaru-kedja har redan lagt mindre initiala beställningar hos ZEP.
  6. Prebona har lagt förstärkt fokus på etablerade kontakter hos mindre och mellanstora företag i Sverige och skrivit sekretessavtal med två nya bolag inför en lansering 2023. Kristianstad-baserade Scandinavian-Non-woven har fått ordentligt fäste i marknaden under 2021 och planerar att bredda och expandera samarbetet med Prebona under 2022. (www.nonwoven.se/industrier/lukt-eliminering). Svenska CoP+ (www.cop-plus.se) har lanserat tre Prebona-formuleringar under sitt eget varumärke med fokus på Sverige och Mellanöstern.
  7. Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar vi vidare med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området och genomför under våren ytterligare In-Vivo försök med fokus på att förhindra infektioner. Dessa försök, som har blivit försenade pga Covid, ingår i en serie tester där vi har undersökt utvalda Prebona formuleringar med mycket goda resultat.

För Prebona blev det avslutande kvartalet av 2021 en spännande och produktiv period då flera viktiga milstolpar passerades. Bolagets fokus ligger definitivt på försäljningen och marknadsbearbetningen. Vi hade gärna kommit längre under 2021 men är fortsatt starkt övertygade om vi kommer att nå ett genombrott under 2022. Det långfristiga arbetet med att etablera och marknadsföra våra produkter börjar nu konkret att visa resultat.

Patrik Bernstein, VD Prebona AB (publ.)

Kort om Prebona AB (publ)

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som levererar miljövänliga och funktionella produkter och

material inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Bolagets produkter

bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech, som medger att Prebonas kunder kan

tillgodose viktiga behov på ett kostnadseffektivt, hållbart och miljömässigt bra sätt. Prebona vill bli en

globalt ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningar inom

industrier som representerar stort värde och god tillväxt. Prebona HealthCare AB är ett helägt

dotterbolag för att utveckla lösningar baserade på Prebonas teknologi inom området för hälsovård,

bland annat substans mot antibiotikaresistens. Prebona Inc. är ett helägt dotterbolag för att utveckla

marknaden för Prebonas produkter i USA.

Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket.

För mer information se www.prebona.com.

AFFÄRSOMRÅDEN

Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar Prebona funktionella material såsom smutsavvisande,

förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.

Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.

Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.

Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på antimikrobiella substanser samt antibiotikaresistenta bakterier.

MILJÖ OCH HÅLLBARHET

Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award. Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, d.v.s. inga utsläpp sker från produktionen.

PRODUKTUTVECKLING OCH PATENT

Prebona är ett innovativt bolag med intensiv produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.

PRODUKTION

Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion. Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.

MARKNADSFÖRING OCH FÖRSÄLJNING

Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi är att arbeta som ett ”ingredient brand” samt som en ”solution provider” med försäljning business-to-business. Det innebär att Prebonas kunder utgörs av företag som använder Prebonas produkter under deras eget varumärke eller för att förstärka eller funktionalisera sina befintliga produkter.

Kommentar till resultatet och finansiering

Sammanfattningsvis har Prebona under årets sista kvartal påverkats av förseningar av planerade lanseringar hos kunder och återförsäljare. En av dessa strategiskt viktiga lanseringar inkluderar amerikanska ZEP.

Koncernens intäkter uppgick under kvartalet till 1 357 566 (2 224 572) SEK och nettoomsättningen för perioden uppgick till 785 073 (1 749 335) (jämfört med samma period förra året). Bruttomarginalen efter rörliga kostnader är fortsatt hög och är ett resultat av bolagets strategiska arbete med att effektivisera produktionen och styra produktmixen mot försäljning av produkter med högre bruttomarginaler. De minskade kostnaderna (2 999 802 SEK jämfört med 3 563 548 SEK) beror huvudsakligen på reducerade personalkostnader.

Samtliga strategiska samarbeten har formats under en längre tid och har nu en positiv utveckling och börjar påvisa konkreta resultat.

Det nyligen ingångna avtalet mellan Syngenta, Prebona och OptiCept avseende att förlänga livslängden på snittblommor och därmed minska svinnet av dessa har nu gått in i en kommersialiseringsfas och försäljningen kommer att starta under 2022. Amerikanska ZEP har nu kompletterat sitt produktsortiment med Prebonas produkter och är igång med införsäljningen på den amerikanska marknaden,

Per ultimo 2021 uppvisar koncernen en mycket hälsosam egenkapitalandel på ca 59% samt en kassabehållning på 3,3 MSEK. Målsättningen är fortfarande att nå ett positivt kassaflöde i 2022. Det är styrelsens bedömning att tillgängliga likvida medel tillsammans med bekräftade åtaganden är tillräckliga för att finansiera verksamheten under 12 månader. Bolagets målsättning är fortsatt att nå positivt kassaflöde under 2022. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.

Aktien

Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).

Antal aktier

Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 25 072 849 stycken utestående aktier.

Ägarförhållanden i %

Christian och Jessica Östberg                     27,56

Tagehus Holding AB                                                                                          7,78

Bo T Förvaltning                                                                                                                                  5,10

Claes De Geer                                                                                                      4,88

S-Bolagen AB                                                                                                        4,52

Avanza Pension                                                                                                   3,47

FE Fonder                                                                                                              3,32

Lars-Ove Sandberg                                                                                             2,92

RCM Engineering                                                                                                                                2,57

Small Particle Technology GBG AB                                                              2,47

Principer för rapportens upprättande

Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

Kommande rapporttillfällen

Prebona AB (publ) lämnar Q1-rapport 2022-05-25

Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Stockholm 2022-02-25

Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ)

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2022.